Afbeelding
Photo by gina lin on Unsplash

Voldoende bewegen en te weinig tijd

Partnercontent

Bewegen is gezond. Het is belangrijk om je lichaam voldoende te activeren. Op die manier blijf je fit, verhoog je je weerstand en zit je ook mentaal veel lekkerder in je vel. Gemiddeld moeten volwassenen wekelijks ongeveer 2,5 uur matig tot intensief bewegen. Dit lijkt misschien veel. In de praktijk valt dat echter nogal mee. 2,5 uur matig tot intensief bewegen komt neer op iets meer dan twintig minuten per dag. Dit is dus gemakkelijk in het moderne leven te verweven. Toch blijkt dat veel mensen dit nog lastig vinden.

Gelukkig zijn er genoeg manieren waarop je ook met weinig tijd nog voldoende kunt bewegen. Hieronder volgen een aantal handige en praktische tips om je op weg te helpen.

Bezoek een sportschool

Het gaat niet alleen om de hoeveelheid beweging, maar ook om de intensiteit. Daarom is het belangrijk dat je manieren vindt waarop je de intensiteit van je bewegingen kunt verhogen. Een sportschool is hier uitermate geschikt voor. Voordat je je echter inschrijft bij een sportschool in Utrecht, wil je er wel zeker van zijn dat je hier de tijd voor kunt vinden.

Dit lijkt vaak lastig. Je werkt de hele dag en er zijn ook nog genoeg andere afspraken die nagekomen moeten worden. Het voordeel van wonen in een grote stad is echter dat de openingstijden van sportscholen vaak erg ruim zijn. Er zijn zelfs sportscholen die 24 uur per dag geopend zijn. Hierdoor is er eigenlijk altijd wel een momentje waarop je hier gebruik van zou kunnen maken.

Wist je dat trainen voor het werken ook nog eens een enorme boost kan geven voor de productiviteit? Zo geniet je altijd van een goed begin van de dag.

Samen bewegen

In steeds meer gezinnen werken beide partners en zijn ook de kinderen vaak erg druk met school en sociale activiteiten. Hierdoor schort het vaak bij het gehele gezin aan voldoende beweging. Hoe leuk is het dan om hier een gezinsuitje van te maken? Om standaard met het gezin aan de slag te gaan. Het is niet alleen veel gezelliger om het samen te doen, maar je houdt het ook nog eens veel beter vol. Afzeggen omdat je geen zin hebt doe je gewoon veel minder snel als de rest op je rekent. Dit geldt natuurlijk ook voor alle andere leden van het gezin. Je motiveert elkaar en werkt aan jullie relatie. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Besef goed dat je bij jonge kinderen als ouder het voorbeeld moet geven. Als jij van jongs af aan laat zien hoe belangrijk voldoende bewegen en gezond eten is, is de kans groot dat zij dit op latere leeftijd ook zullen overnemen. Dat geldt uiteraard ook andersom.

Houd je dagelijkse activiteiten bij

Vaak ontbreekt het aan inzicht over de hoeveelheid dagelijkse beweging. Zo zijn er mensen die denken dat ze meer dan voldoende beweging en er pas veel later achter komen dat dit helemaal niet het geval is. Gelukkig zijn er verschillende apps waarmee je je dagelijkse activiteiten bij kunt houden. Zo zie je ook direct of je voldoende beweegt en waar er nog ruimte is voor verandering. 

advertentie
advertentie