Afbeelding
Foto: Pixabay

Zo houd je de aandacht van klanten voor je bedrijf vast

15 december 2023 om 12:26 Partnercontent

Het vasthouden van klanten voor je bedrijf kan soms best lastig zijn. Het is vandaag de dag heel gemakkelijk om online producten, diensten en prijzen te vergelijken. Als het gras aan de overkant groener is dan stappen veel mensen met het grootste gemak over naar de concurrent. Natuurlijk wil je de klanten voor je bedrijf voor je winnen en ook dat ze nog eens terugkomen. Dat doe je door goede kwaliteit en service te leveren. Je hoeft dan niet eens de goedkoopste te zijn. Maar ook door kleine dingen kun je ervoor zorgen dat een klant zich extra gewaardeerd voelt.

Relatiegeschenken

De term relatiegeschenken klinkt misschien wat zwaar. Misschien denk je daarbij meteen aan dure cadeaus die CEO’s van grote bedrijven elkaar met kerst geven. Maar promotieartikelen bedrukken met je bedrijfslogo dient een duidelijk doel. Het gaat hierbij niet per se om dure dingen. Je kunt kiezen voor balpennen, sleutelhangers of aanstekers. Door die uit te delen aan klanten en bezoekers blijft hopelijk de naam van je bedrijf wat langer hangen. Je kunt dit soort goedkope giveaways ook gebruiken bij een bedrijfsopening of als je een jubileum viert.

Beloon klanten voor aankopen

Een veel toegepaste manier van klantenbinding is het belonen van trouwe klanten. Supermarkten zijn er goed in, bij bijna alle grote ketens kun je koopzegeltjes sparen. Als je een volle spaarkaart inlevert krijg je daar meer voor terug dan je ervoor hebt betaald. Of je spaart gratis zegels voor producten of korting op producten. Je kunt dit principe ook in een andere branche toepassen. Geef bijvoorbeeld een paraplu met logo of een handige royale tas cadeau aan trouwe klanten. Het gaat hierbij dus om artikelen die wat meer waarde hebben dan de aanstekers met logo. Maar heel duur hoeven de producten niet te zijn. Het feit dat iemand iets gratis krijgt is vaak al genoeg om een aankoop te doen of langs te komen in de zaak.

Reclame maken

Ouderwets reclame maken werkt natuurlijk ook altijd nog heel goed. Afhankelijk van de aard van je bedrijf doe je dat met een huis aan huis verspreide folder of een advertentie in een plaatselijke krant. Beslaat je klantenkring een groter gebied, bijvoorbeeld omdat je verkoopt via een website, dan kun je online adverteren. Dat kan via een banner op andere websites of op de pagina van zoekmachines zoals Google. Jouw link komt dan bovenaan te staan als iemand bepaalde zoekwoorden intikt. Als er op de link wordt geklikt betaal je hiervoor een vergoeding. Je kunt een maximum per dag of per week instellen. Dan wordt jouw link niet meer getoond als dat bedrag is bereikt. Zo voorkom je dat je ineens wordt geconfronteerd met een enorm hoge rekening. De vergoeding betaal je namelijk voor websitebezoek, niet alleen als iemand een bestelling plaatst of een offerte aanvraagt. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie