Freddy Scherpenzeel
Freddy Scherpenzeel H.C. RIJNIERSE
column

Lokale energiearmoede

19 oktober 2022 om 08:04 Opinie Raadspraat

Als mens geloof ik dat er in Nederland niemand buiten de boot zou moeten vallen. Het is van de zotte dat er in dit land mensen op straat slapen, hun zorgpremie niet meer kunnen betalen, kinderen zonder eten naar school gaan. Toch gaat er straks voor steeds meer Nederlanders het licht uit, letterlijk.

De torenhoge inflatie en de stijgende energieprijzen zijn voor veel huishoudens een mokerslag. Wij kregen de eerste signalen in maart. Er schoof een aantal mensen aan tafel die de rekening van de gemeentelijke belastingen niet kon betalen. De grootste zorg? “Hoe moeten ik en mijn gezin nu eten?”. Armoede stapelt snel. Het was het eerste signaal dat er iets moest gebeuren. Wat BurgerBelangen betreft liever gister dan morgen. Was het mogelijk om tijdelijk de voedselbank open te stellen voor een ruimere groep? Zo kan deze groep de kosten voor eten tijdelijk drukken om hun rekeningen te voldoen. We belden rond.

Inmiddels is het herfst. De voedselbank heeft goed gereageerd op de crisis in het land. Nu staan we met zijn allen voor de winter. Een winter met extreme energiekosten. Mensen in de Birkaflats die getroffen door slechte isolatie en een groot deel vaste lasten in hun contract. Gezinnen die hun zorgpremies niet meer betalen. Juist die groep tussen de 120 en 130% boven minimuminkomen komt nu in de knel. Dat wijzen álle cijfers uit.

Dan móét je actie ondernemen. Wij hebben het voorstel om de extra energievergoeding óók voor deze groep mensen beschikbaar te stellen. Dit kan binnen het Rijksbudget dat wij als gemeente krijgen. Ook willen we sneller wijkgericht werken. We moeten met zijn allen wat beter op elkaar letten.

Als gemeenteraadslid ben je gekozen vertegenwoordiger. Dit zijn onze mensen die in de knel komen, dit is dus ons probleem. Wij willen niet wachten op landelijk beleid, niet uitgaan van die fraudeur die gebruik maakt van het systeem. Wij willen een reddingsboei zijn voor mensen die met al hun kracht zwemmen, maar toch dreigen te verzuipen. Wij zijn namelijk hun vertegenwoordiging, het is onze plicht.

Freddy Scherpenzeel, fractielid BurgerBelangen

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie