Nieuw logo en huisstijl voor De Windroos
Nieuw logo en huisstijl voor De Windroos Ali van Vemde

Basisschool De Windroos: waar je leert vanuit ervaring

Onderwijs

WIJK BIJ DUURSTEDE Met een nieuw logo en een hele nieuwe huisstijl wil De Windroos laten zien waar de school voor staat. Op maandag 10 mei werden de kinderen verrast met het nieuwe logo. Groep voor groep mochten zij symbolisch de ‘nieuwe’ school openen. Daarnaast kregen zij allemaal een fietszadelhoesje om het fietsen naar school te promoten en twee zakjes bloemzaad, één om zelf te houden en één om weg te geven.

door Ali van Vemde

Directeur Jan Overweel en adjunct-directeur Anouk Geelen vertellen dat het de tijd is voor een nieuwe uitstraling. „Het uitgangspunt hierbij is voor ons: wat willen we uitstralen? Samen met een communicatiebureau is gekeken waar de school voor staat en daaruit zijn vijf kernwoorden naar voren gekomen: samen, betrokken, duurzaam, vindingrijk en eigenaarschap. De Windroos is een vernieuwingsschool en we willen goed uitleggen waar we voor staan en wat we willen uitdragen. Wij vinden dat je goed onderwijs samen maakt voor een optimale ontwikkeling van het kind. Wij leggen de verbinding tussen onderwijs en maatschappij. In een open manier van lesgeven komt de betrokkenheid van kinderen tot uiting en ook met de ouders, leraren en kinderen gaan wij een open dialoog aan. Maar we willen ze ook voorbereiden op de wereld die snel verandert. Een digitale wereld, uitdagend, minder voorspelbaar, flexibeler en opbrengstgerichter. Steeds zijn we bezig met het doorontwikkelen van een leerrijke omgeving waarin de klassen en schoolplein voor verwondering zorgen. Dat zorgt weer voor uitdaging en vindingrijkheid. Tijdens het leerproces krijgen de kinderen steeds meer verantwoordelijkheid. Door ze te helpen zelfstandig te worden hebben ze een goede basis in een steeds complexer wordende maatschappij .”

[VANUIT ERVARING] Boven de ingang van de school is duidelijk te zien waar de school voor staat: De Windroos, waar je leert vanuit ervaring. Door de kinderen te laten ontdekken, uit laten proberen, samen te werken en na te laten denken leren ze initiatief en beslissingen te nemen. „De laatste tijd hoor je veel over leerachterstanden bij kinderen door corona, maar daar is bij ons geen sprake van,” zegt Overweel. „Wij kijken naar een kind als individu en zorgen ervoor dat het gemotiveerd is om te leren. Dat doen we al 40 jaar zo.” Veel aandacht is er voor taal, maar ook voor duurzaamheid, zoals het werken in de schooltuin. Het is jammer dat de ouders nog steeds niet in de school mogen komen, maar door middel van filmpjes en digitaal overleg blijft toch iedereen betrokken.

[DE FUUT] Trots vertellen Overweel en Geelen dat de school gaat uitbreiden. Na de zomervakantie zal Kinderhuis de Fuut de deuren openen binnen de school, een buitenschoolse opvang in de natuur. Hier ligt de nadruk op het buiten spelen, op avontuur gaan en natuurkunst maken. In Culemborg is dit initiatief tien jaar geleden gestart en een groot succes. De missie is dan ook om zoveel mogelijk kinderen te laten genieten van de mooie omgeving. „Dit past goed bij het concept van onze school.”

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
advertentie