
VVN: ‘Veiligheid fietsen van scholieren blijft ‘kind’ van de rekening’
16 november 2023 om 16:15 MaatschappelijkWIJK BIJ DUURSTEDE De landelijke trent over de veiligheid van de fietsen van de schooljeugd blijft toch altijd het kind van de rekening. Zo bleek ook dit jaar weer bij de fietskeuring op de basisscholen in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek. Gelukkig werd er wel een verbetering vastgesteld ten opzichte van voorgaande jaren. Van de ongeveer 1400 leerlingen hebben bijna 1000 kinderen de moeite genomen om hun fiets mee te nemen naar school voor de keuring.
De weergoden waren ons op de ochtenden van de keuring zeer goed gezind, want elke ochtend was het gelukkig droog. Gelet op de weersomstandigheden van de afgelopen weken, was dat een prettige bijkomstigheid. De scholen krijgen ruim van te voren een programma met data en tijd van de keuring. Verder ook een brief met de minimale eisen waaraan een veilige fiets moet voldoen.”
OPKOMST POSITIEF
We begonnen op dinsdag met de scholen in Cothen en Langbroek. Van alle scholen kan gezegd worden dat de opkomst van de leerlingen met een fiets erg positief was. Van 1 school met 121 leerlingen hadden zelfs 111 kinderen de moeite genomen om hun fiets mee te nemen. De woensdag daarna zijn we in Wijk begonnen met drie scholen. De Horn (locatie Amstel) De Horn locatie Overloop en Het Baken/De Driehoek aan de Middelweg. Deze scholen scoorden met een gemiddeld aantal goedgekeurde fietsen (60%). Donderdag waren De Regenboog groep 3 tot en met 8 en De Wegwijzer groep 3 tot en met 5 (zigzagoven) aan de beurt voor de controles. Ook hier een goede opkomst en een goede score met betrekking tot het aantal goedgekeurde fietsen.
Op de vrijdag controleerden we de fietsen van de leerlingen van de Werkschuit en De Wegwijzer groep 6 tot en met 8 (locatie Zonnewijzer). Ook bij deze scholen was de score goed. De Wegwijzer scoorde het best met 171 fietsen van de 196 leerlingen. Van de aangeboden fietsen werden er 125 goedgekeurd en 46 afgekeurd. Een compliment voor de schoolleiding en de ouders is hier dan ook op zijn plaats.
ENORM BELANG
Gelukkig is er het besef dat de veiligheid van de fiets in de tegenwoordige drukke verkeerssituatie van enorm belang is. We hebben allemaal de mond vol over het ongewenste gedrag van de E-biker, de racefietser, het tegen het verkeer inrijden op de fietspaden, het gebruik van de I-phone en de snelheid van de auto in de bebouwde kom. Maar de eigen fiets veilig maken is dan een punt waar we ons kennelijk niet al te druk over maken. Per school zit hier best wat verschil in. VVN denkt dat de wat mindere opkomst ook te maken heeft met het feit, dat veel kinderen met de auto naar school gebracht worden of op loopafstand wonen. De fiets blijft dan thuis. Eigenlijk zou voor de dag van de keuring het kind eens een keer met de fiets naar school moeten komen. Er is deze tijd veel te doen over het naar school brengen van de kinderen met de auto. Bij de scholen ontstaan daardoor onveilige situaties.
Verder is het belangrijk om de fiets ook eens na te laten zien, met name op de punten van verlichting en reflectie. De kinderen gebruiken de fiets tenslotte ook op andere momenten, dan alleen naar school.
STRUIKELBLOK
Het grote struikelblok voor de fietsen is toch nog steeds weer de verlichting en de reflectiematerialen, zoals wielreflectoren en de rode achterreflector. Ondanks de landelijke campagne over de fietsverlichting ontbeert het menig fiets aan de minimale eisen daarvan. Men moet daarbij ook nog bedenken dat de fietsen van de kinderen van groep 3 en 4 niet afgekeurd worden op de verlichtingeisen, maar wel op de reflectie. Daarbij gaat het dan ook vaak mis. De hoge cijfers slaan dus met name op de fietsen van de leerlingen van groep 5 tot en met 8. Dit zijn ook de groepen die best nog wel eens individueel fietsen. Het liefst zien de mensen van Veilig Verkeer Nederland, dat de vereiste verlichting vast op de fiets is gemonteerd met een koplamp die ook naar voren uitstraalt met een beter zicht op de weg. Met de huidige goed werkende LED verlichting op batterij kunnen de problemen met slechte contactjes en een slippende dynamo simpel opgelost worden. Veel mensen denken dat een rood batterijlichtje aan de achterzijde ook gelijk de rode reflector vervangt. Dat is niet altijd het geval en daar wordt dus ook streng naar gekeken.
BEL
Verder bleek een simpele bel ook vaak niet aanwezig of defect. De fietsen worden daar uiteraard op afgekeurd. Ook verbazen de ‘keurmeesters’ zich er telkens weer over dat er kinderen zijn die fietsen aanbieden waar werkelijk van alles aan mankeert.
Gelukkig voldeed het overgrote deel van de aangeboden fietsen wel aan de gestelde veiligheidseisen en de eigenaren daarvan kregen dan ook de bekende ‘OK’ sticker. Er werden 992 fietsen aangeboden en daarvan werden er 652 goedgekeurd. Volgend jaar een betere score hoopt VVN. Het gaat tenslotte om de veiligheid van de jeugdige fietsers.
Han Nagelhout,
Veilig Verkeer Nederland afd Wijk bij Duurstede