Sfeervolle foto's voor de feestdagen
Sfeervolle foto's voor de feestdagen Drive bij Duurstede

Drie op een Rij: Lokaal inkopen in de kerstperiode

Corona

WIJK BIJ DUURSTEDE  De ondernemers hebben een zwaar jaar achter de rug. Juist nu, in de drukke kerstperiode, moeten winkels sluiten. Steun is heel erg hard nodig. Daarom is het belangrijk dat er toch lokaal ingekocht wordt. In de winkel lukt dit in veel gevallen niet, maar er zijn allerlei creatieve oplossingen voor bedacht; bestellingen via websites met bezorging aan huis of samen met andere ondernemers oplossingen bedenken. Andrea van Dijk van Drive bij Duurstede, Hans de Ligt van ondernemerinwijk en digitaal dorpsplein, Remco Fekkes van de ondernemersvereniging binnenstad Wijk bij Duurstede en Piet van der Sleen van ondernemersvereniging De Heul vertellen erover in Drie op een Rij. In deel 1: Andrea van Dijk.

door Ali van Vemde

„Het lokaal kopen is inderdaad heel belangrijk in deze tijd en het is ook belangrijk dat dit veilig kan. Met de oplopende besmettingscijfers en de rijen buiten bij de winkels wilden wij toch een alternatief bieden.“ Aan het begin van de tweede lockdown kwamen ook de horeca gerelateerde bedrijven van Andrea van Dijk en haar vader tot stilstand. „Wij zijn geen ondernemers die stil kunnen zitten en daarom heb ik een mail gestuurd naar ondernemers in de gemeente met het idee dat ik had van een Drive-thru. Wij hebben de ruimte op het terrein, de koelmogelijkheden, de opslagruimte binnen en de logistieke kracht om er een Drive-thru te kunnen organiseren. Dit om de winkels te ontlasten. Ook de winkeliers realiseren zich dat zij niet de hoeveelheid mensen kunnen ontvangen rondom de feestdagen die zij normaal in de winkels hebben. Mensen kunnen bij de Drive-thru in de auto blijven zitten en de bestelling wordt in de kofferbak geplaatst; bij bezorging wordt de bestelling corona-proof voor de deur geplaatst.”

Via social media, het benaderen van lokale media, het ophangen van posters bij de deelnemende ondernemers, flyeren in Wijk bij Duurstede en Cothen en flyers neerleggen bij de deelnemende ondernemers, wordt geprobeerd zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ook heeft kinderopvang De Kresj flyers meegegeven aan de ouders en heeft Fidom een deel van zijn reclame tijd op de elektronische borden langs de Zandweg en bij het Walplantsoen ter beschikking gesteld. „We zien dat mensen er langzaam aan bekend mee beginnen te worden en er zijn al wekelijkse vaste klanten. De bestellingen voor 24 december komen al aardig binnen en de bezorging loopt vol. Met de nog zwaardere maatregelen die op 15 december zijn ingegaan moeten we kijken of we nog extra bezorging kunnen regelen voor 24 december.”

De bestellingen kunnen worden geplaatst via de webshop van Drive bij Duurstede. „Hier is een deel van het assortiment van verschillende lokale ondernemers te vinden. Met een aanbod van bier tot vlees en van vis tot oliebollen hebben we inmiddels meer dan 300 artikelen. Bij het plaatsen van een bestelling kunnen klanten kiezen voor bezorging of ophalen n de Drive-thru. Via de website kunnen zij een datum en tijdvak selecteren.” Het is even anders nu, maar om toch alvast in de feeststemming te komen zijn afgelopen week bij alle bestellingen oliebollen meegegeven. Met steeds meer foto’s in kerstsfeer en een pakket van oliebollen, appelbeignets en een fles bubbels wordt toch het boodschappen doen via internet een beetje feestelijk.

„Het idee was om dit alleen in de kerstperiode te doen, maar met alle positieve reacties kijken we nu ook of we dit in 2021 op zaterdag en rondom feestdagen blijven doen. Veel ondernemers is het niet meer gelukt om dit jaar nog het assortiment op de website te zetten. Als nog meer ondernemers zich aan willen sluiten kunnen we een nog completer geheel bieden aan de klanten.”

advertentie