Afbeelding
Foto door form PxHere

Een tone of voice bepalen voor jouw merk

17 maart 2021 om 15:55 Partnercontent

Als bedrijf of merk is het belangrijk om jouw doelgroep en je klanten aan te spreken volgens een bepaalde tone of voice. Een consistente manier van praten die past bij jou als merk, iets wat je herkenbaar maakt. Maar dit is nog best lastig. Hoe vind je een juist balans tussen te formeel en te informeel? Hoe zorg je ervoor dat het geen jip-en-janneke taal wordt, maar dat je ook geen vaktaal gebruikt?

Een juiste tone of voice

Het gebruik maken van een passende tone of voice is belangrijk. Je kunt dezelfde zin op honderd verschillende manieren overbrengen, en de doelgroep zal bij maar één of twee van die manieren geïnteresseerd raken. Het vinden van de juiste balans is lastig. Bovendien verschilt het enorm per bedrijf wat de juiste tone of voice is. Voor een advocatenkantoor bijvoorbeeld past niet eenzelfde tone of voice als voor een sportzaak. Pas dit dus echt toe op jouzelf: wie wil je zijn, wat wil je uitstralen en hoe wil je jezelf op de markt brengen?

Er zit een fijne lijn tussen wat te netjes en te ‘jeugdig’ of informeel is. Je wil jonge mensen aanspreken, maar je wil ook serieus genomen worden. Het kan even puzzelen en aankijken zijn wat voor jou een goede manier is om te communiceren. Het moet herkenbaar zijn en passen bij het bedrijf, en wellicht duurt het even tot dit staat. Of wellicht ontstaat het vanzelf zonder dat je het doorhebt, en heb je eigenlijk al vanaf het begin een unieke tone of voice die goed past. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Forceer echter ook niet iets wat niet natuurlijk aanvoelt, want dat straal je ook uit.

Communicatie is key

De manier van communiceren die bij jouw bedrijf of merk past, is iets wat je vastlegt in een communicatieplan. Ik hoor je denken: hoe maak ik een communicatieplan? Hier is veel onderzoek voor nodig. Je onderzoekt de doelgroep en kijkt naar wat geschikte manieren van communicatie zijn bij jouw doelgroep. Social media is bijvoorbeeld een belangrijk punt als het om communicatie gaat, zeker tegenwoordig nu vindbaarheid op internet steeds belangrijker en belangrijker wordt. Het zoeken op social media is één van de eerste dingen die men doet als ze informatie willen over een bedrijf of merk. Je wil natuurlijk dat jouw bedrijf of merk er dan goed uit komt, en dit heb je gelukkig helemaal zelf in de hand. Maar daar moet je dus wel werk van maken, en je goed inlezen over wat geschikte technieken zijn. Hier kun je eventueel een marketingbureau voor inschakelen, aangezien zij beschikken over de kennis en middelen die hiervoor nodig zijn.

advertentie
advertentie