Directeur Jan Heijman van obs De Horn
Directeur Jan Heijman van obs De Horn OBS De Horn

Drie op een rij: meer aandacht voor de individuele leerling

22 november 2020 om 13:18 Onderwijs

WIJK BIJ DUURSTEDE Deze week kwam het bericht van de overheid dat het kabinet 210 miljoen extra uittrekt voor basisscholen, middelbare scholen en mbo-scholen om extra hulp te kunnen inschakelen in coronatijd. Dit geld mag worden gebruikt om extra bevoegd personeel in te zetten en ondersteuners te laten meehelpen. Schooldirecteuren Jan Heijman, Sven Baijens en Aart Molendijk reageren hierop.

„De scholen hebben van het rijk al extra geld gekregen om achterstanden die ontstaan zijn tijdens de ‘schoolsluiting’ weg te werken. Alleen onze school heeft enkele weken geleden bijna € 30.000,- binnengekregen om dit voor elkaar te krijgen. Een mooi bedrag,” aldus schooldirecteur Jan Heijman. „Op het einde van schooljaar 19/20 hebben we een uitgebreide analyse gemaakt van de vorderingen van alle leerlingen. We gaan dit geld inzetten in de groepen waarin wij vinden dat, naar aanleiding van deze analyse, dit nodig is. Is er extra persoonlijke ondersteuning nodig, dan is dat ook mogelijk. We hebben geconstateerd dat een grote groep kinderen geen achterstanden heeft opgelopen. Zij hadden genoeg aan de uitleg van de leerkracht op afstand en de support van ouders. Maar er is ook een groep die het moeilijk vond om thuis te werken. Die leerlingen misten de ‘live’ uitleg en het ‘oog’ van de leerkracht.”

„Naast dit bedrag krijgen we dan nog meer geld van het rijk om achterstanden in te lopen. Vanzelfsprekend zijn we blij met dit geld. Combinatiegroepen kunnen gesplitst worden in twee kleine groepen, Dit betekent meer aandacht voor de individuele leerling. Het onderwijs geeft al jaren aan dat de groepsgrootte omlaag moet om ‘passend’ onderwijs te kunnen verzorgen. Met dit geld kunnen we de groepsgrootte – ook al is het tijdelijk – verlagen. Daarnaast is het mogelijk om aandacht te besteden aan een individuele leerling of groepjes leerlingen. Heeft iemand problemen bij grammatica, dan is het fijn dat een kind enkele keren individueel of in een groepje hier nog eens uitleg over krijgt.”

„Er zijn enkele leerkrachten die moesten wachten op een uitslag. Die zijn enkele dagen niet op school geweest. Dit hebben we met het nodige ‘kunst en vliegwerk’ op kunnen lossen. Het is fijn dat leerkrachten zich snel kunnen laten testen en dat nu de uitslag snel bekend is. In het begin duurde dat enkele dagen. Tot nu toe zijn er geen groepen naar huis gestuurd. Dit kan volgende week weer anders zijn. Ik heb naar de ouders een ‘routekaart’ gestuurd. In deze routekaart staat precies vermeld wat de procedures zijn. Voorheen werd bij ziekte van de leerkracht de groep wel eens verdeeld over de andere groepen. Dit is niet optimaal omdat het in meerdere groepen dan onrustig wordt. Het is daarnaast ook een taakverzwaring voor de andere leerkrachten en de werkdruk van onze leerkrachten willen we nu juist verminderen met de geoormerkte gelden die we gekregen hebben van het ministerie. Zelf sta ik als het nodig is ook een dag voor de klas. Heerlijk om weer eens gewoon les te kunnen geven. Dit moet wel tot een minimum worden beperkt, omdat het werk waarvoor je aangesteld bent dan blijft liggen.”

De 1,5 meter maatregel hoeft op de basisschool niet in acht te worden genomen. Volgens het RIVM is de kans klein dat de leerkrachten worden besmet door de leerlingen. De leerkrachten kunnen elkaar wel besmetten. „We proberen de 1,5 meter maatregel in praktijk te brengen. Dat dit niet altijd even goed lukt, dat begrijpt iedereen. ‘s Morgens drinken we niet meer gezamenlijk koffie in de personeelsruimte. Dit gebeurt nu in de hal. Het komt regelmatig voor dat leerkrachten elkaar toch passeren binnen de 1,5 meter. Daar is helaas weinig aan te doen. Als we deze regel voor 100% moeten gaan handhaven, dan kunnen we niet werken. Het werk op school is net even wat anders dan het werken op een kantoor. Kantoorpersoneel kan in vele gevallen thuis werken. We weten hoe het werkt als leerkrachten thuis moeten werken. Dit kost te veel op sociaal gebied bij de leerlingen en veroorzaakt ook leerachterstanden en problemen in de privé sfeer. Ouders moeten thuisonderwijs verzorgen en ook nog hun eigen werk doen. Dit trekt een zware wissel op de thuissituatie.

Jan Heijman, directeur obs De Horn

advertentie
advertentie