De A12 Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
De A12 Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Rijkswaterstaat

Onderhoudswerkzaamheden A12 Galecopperbrug richting Arnhem bij Utrecht van start

2 juni 2022 om 09:15 Verkeer en vervoer

HOUTEN Om de Galecopperbrug ook in de toekomst veilig te houden, voert Rijkswaterstaat van 13 juni 2022 tot begin 2024 onderhoud uit aan de brug richting Arnhem. De stalen kabels (tuien) van de brug richting Arnhem naderen het einde van hun levensduur en worden vervangen. De brug blijft tijdens de werkzaamheden grotendeels in gebruik, maar weggebruikers moeten wel rekening houden met verkeershinder. 

Rijkswaterstaat richt een werkeiland in op de brug zodat de werkzaamheden veilig uitgevoerd kunnen worden. Om hiervoor ruimte te maken, worden alle rijstroken richting Arnhem versmald en geldt er een maximumsnelheid van 70 km/h. Daardoor moeten weggebruikers, zeker tijdens de spits, rekening houden met 10 tot 30 minuten extra reistijd. Daarnaast is oprit Nieuwegein (16) richting Arnhem de gehele periode afgesloten. Verkeer richting Den Haag heeft geen hinder van de werkzaamheden.

HINDER ZOMER Soms is een volledige afsluiting van de brug richting Arnhem nodig. Dat gebeurt zoveel mogelijk in de nacht. Op vrijdag 8, zaterdag 9 en zaterdag 30 juli is de brug ’s nachts afgesloten voor al het verkeer. Er zijn dan omleidingen. Houd rekening met minimaal 15 minuten extra reistijd. Vanaf eind september zijn er opnieuw drie afsluitingen gepland. Voor deze werkzaamheden is daglicht nodig. NB. De planning kan wijzigingen als gevolg van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer.

BRUG UIT JAREN 70 De Galecopperbrug is, met meer dan 220.000 passerende voertuigen per dag, de op één na drukste brug van Nederland. De brug richting Arnhem stamt uit 1971. Door groei van het steeds zwaardere vracht- en autoverkeer is de belasting van de brug de afgelopen decennia flink toegenomen. Daarnaast vertonen de tuien roestvorming. Om de Galecopperbrug ook in de toekomst veilig te houden, worden de tuien vervangen. Rijkswaterstaat vernieuwt daarnaast de rubberen schijven (opleggingen) onder de hoge torens (pylonen). Ook worden de pylonen versterkt zodat deze, samen met de tuien, straks meer gewicht kunnen dragen. Tot slot wordt de bovenkant van de pyloon (zadel) vervangen, omdat er een nieuw bevestigingssysteem voor de tuien komt. Zo kan Rijkswaterstaat in de toekomst, makkelijker en met minder hinder, tuien vervangen en versterken.

Waarom kost het zoveel tijd? Het volledig afsluiten van de brug zodat de hinder heftig maar korter is, zoals tijdens het groot onderhoud aan de A12 vorig jaar zomer, is nu geen optie. Het bevestigen van de zadels en het op spanning brengen van de nieuwe kabels is namelijk precisiewerk en kost veel tijd. Daarnaast moeten de werkzaamheden per pyloon worden uitgevoerd. De afsluiting zou dan maanden duren. Zo’n langdurige afsluiting van deze belangrijke west-oostverbinding zou enorme hinder geven en ook de omgeving onbereikbaar maken. Daarom is gekozen voor deze aanpak, waarbij de bestaande rijstroken tot begin 2024 versmald beschikbaar blijven.

TOEKOMSTIGE WERKZAAMHEDEN De tuien van de noordbrug, richting Den Haag, hebben een andere constructie en zijn daarom nog niet aan vervanging toe. Wel worden over een aantal jaar de voegovergangen – de flexibele delen tussen het vaste wegdek en de brug – vervangen. Tegelijk pleegt Rijkswaterstaat regulier onderhoud aan de pylonen en tuien.

Alle informatie over de werkzaamheden, de actuele planning en omleidingen is te vinden op galecopperbrug.nl en rijkswaterstaat.nl/galecopperbrug.

Afbeelding
Afbeelding
advertentie
advertentie