Afbeelding
Shutterstock

Gevaren van werken op afstand – Hackers gebruiken Wifi, endpoints en de cloud

Partnercontent

nmiddels zijn we het thuiswerken helemaal gewend. In veel organisaties is dit de nieuwe standaard geworden, aangezien de nieuwe technologie het mogelijk maakt om altijd en vrijwel overal te kunnen werken. Toch brengt dit werken op afstand ook de nodige gevaren met zich mee. Hieronder hebben we een aantal van deze gevaren op een rij gezet en hebben we gekeken hoe zowel werkgevers als werknemers zichzelf kunnen beschermen tegen deze online gevaren.

Welke gevaren zijn er?

Uit onderzoek van Infoblox blijkt dat veel bedrijven bang zijn voor de gevaren van online werken. Zij geven aan dat zij zich het meest zorgen maken om de volgende gevaren:

  • Datalek (49%)
  • Ransomware aanval (39%)
  • Aanval via werknemers die remote werken (36%)
  • Aanval via cloud-services (34%)

Zoals je ziet staan zowel aanvallen via medewerkers als aanvallen via de cloud hoog op het lijstje. Toch zijn er een aantal belangrijke maatregelen die organisaties én medewerkers kunnen nemen om veilig werken mogelijk te maken. Laten we eens beginnen met maatregelen van werkgevers.

Maatregelen van werkgevers

Voor werkgevers is het belangrijk om verschillende maatregelen te nemen, zowel voor zichzelf als om medewerkers te helpen. In eerste maatregel is om alleen apparaten te gebruiken die door het bedrijf beschikbaar worden gesteld. Worden er namelijk persoonlijke devices gebruikt, dan kan het zijn dat hier al illegale of misleidende software op actief is. Gebruiken medewerkers deze apparaten ook remote, dan is de kans op een datalek of ransomware aanval nog groter.

Een tweede belangrijke maatregel die bedrijven kunnen gebruiken is het bieden van ondersteuning voor medewerkers. Waar medewerkers op kantoor snel terug kunnen vallen op de IT-afdeling, is dit thuis vaak niet het geval. De veiligheid van thuiswerkers is daarbij vooral afhankelijk van de kennis van medewerkers. Het is dus belangrijk om je medewerkers hierbij een handje te helpen.

En een laatste belangrijke maatregel is om een VPN connectie beschikbaar te stellen voor thuiswerkers. Door een VPN gratis aan medewerkers aan te bieden, kunnen zij eenvoudig verbinding maken met het netwerk van het bedrijf. Hierdoor kunnen zij remote taken uit blijven voeren, zonder dat de gegevens en documenten van het bedrijf een risico lopen. Het is dus belangrijk om als bedrijf goed in deze manier van veilig werken te investeren.

Maatregelen voor werknemers

Naast de werkgever, kan ook de werknemer verschillende maatregelen nemen om remote veilig te werken. De eerste maatregel is om een VPN te installeren op het thuisnetwerk. Op die manier worden gegevens namelijk versleuteld verzonden, waardoor hackers niet bij de gegevens kunnen. Hierdoor zijn zowel je persoonlijke gegevens als de documenten van het bedrijf beschermd.

Denk er daarnaast aan om regelmatig je wachtwoord te veranderen en voor de verschillende accounts niet hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Weten hackers één van de wachtwoorden te hacken, dan hebben ze nog niet direct toegang tot alle accounts die je hebt. Een manier om al je wachtwoorden alsnog te onthouden, is door een wachtwoordmanager te gebruiken. Dit is een versleuteld bestand waarin je al je wachtwoorden op kunt slaan.

En een laatste maatregel voor werknemers is om direct de updates te installeren die door de laptop of het apparaat worden aangegeven. Deze updates zijn noodzakelijk, aangezien hier ook vaak veiligheidsupdates bij komen kijken. Installeer je deze niet of te laat, dan heb je kans dat hackers zich toegang weten te verschaffen tot jouw apparaat. Vergeet ook niet om geen gebruik te maken van openbare Wifi-punten, aangezien ook hackers gratis toegang hebben tot dit netwerk. Kortom, voor zowel werkgevers als werknemers zijn er dus voldoende eenvoudige maatregelen die gehanteerd kunnen worden om meer veiligheid te garanderen! 

advertentie
advertentie