Afbeelding
Foto van Alex Barcley via Pixabay

Zo voorkom je financiële problemen door niet betalende debiteuren

29 maart 2024 om 14:16 Partnercontent

Als ondernemer heb je soms slapeloze nachten van openstaande rekeningen. Niet alleen rekeningen die jij nog moet voldoen, maar ook rekeningen van klanten die zij nog aan jou moeten betalen. Want als een klant niet op tijd betaalt kan dat tot serieuze problemen leiden. Daarom is het belangrijk om je openstaande debiteuren saldo niet te ver te laten oplopen. Maar hoe pak je dat aan zonder klanten tegen je in het harnas te jagen?

Stuur regelmatig facturen

Veel ondernemers hebben een broertje dood aan facturen maken. Er gaat zo veel tijd in zitten. Dus worden bedragen graag bij elkaar geveegd en op één factuur gezet. Natuurlijk kan dat. Maar als de klant die factuur niet betaalt dan heb je dus geen betaling voor meerdere opdrachten of leveringen. Ook kan een klant schrikken van een groot bedrag ineens. Maak er dus een gewoonte van om na een levering of opdracht meteen een factuur te sturen. Voor particulieren is een betalingstermijn van 7 of 14 dagen acceptabel. Voor zakelijke klanten kun je deze op 30 dagen stellen, of in uitzonderlijke gevallen op 60 dagen.

Ken je klanten

Zeker als het om een grote opdracht gaat is het helemaal niet vreemd om een klant te laten screenen. Is het bedrijf wel financieel gezond en krijg ik mijn factuur wel betaald? Je kunt ook gebruik maken van factoring. Je stuurt de factuur dan door naar een factoring bedrijf en de klant betaalt vervolgens aan dit bedrijf. Het grote voordeel is dat jij direct je geld krijgt en dus niet hoeft te wachten tot de opdracht is afgerond en de factuur betaald. Zo kun je beschikken over werkkapitaal om opdrachten te financieren. Het factoring bedrijf zal indien nodig ook onderzoek doen naar de solvabiliteit van de debiteur. Voor de service van factoring betaal je een vergoeding in de vorm van een percentage van het factuurbedrag.

Start op tijd met aanmanen en incasso

Laat openstaande facturen niet te lang versloffen. Als de betalingstermijn is verstreken dan kun je nog een paar dagen afwachten, maar dan wordt het toch echt tijd voor een betalingsherinnering. Als daar niet op wordt gereageerd dan volgt binnen uiterlijk twee weken een aanmaning. Komt ook daar geen reactie op dan kun je eventueel nog een aangetekende brief sturen, maar je kunt op dat moment ook de vordering overdragen aan een incassobureau. Zij zullen de debiteur benaderen en manen tot betaling, verhoogd met incassokosten. Als er een betaling binnenkomt krijg jij daarvan je factuur betaald. Maar het kan ook goed dat de debiteur nergens op reageert en dat uiteindelijk ook beslaglegging niet mogelijk blijkt. Dit kan het geval zijn als de debiteur preferente schuldeisers heet zoals de Belastingdienst. Het devies blijft dus om goed op te letten met wie je zaken doet en vorderingen niet te laten oplopen als er niet wordt betaald.

advertentie
advertentie