De pakketjes worden naar de leerlingen gebracht
De pakketjes worden naar de leerlingen gebracht Piet de Springerschool

Hard aan het werk op de Wijkse scholen

Onderwijs

WIJK BIJ DUURSTEDE Het is vreemd, scholen zonder kinderen. De komende weken, tot en met 6 april, blijft dat in ieder geval zo. Maar het onderwijs moet doorgaan. Daarom een rondje langs de scholen in de gemeente. Hoe gaan zij er mee om?

Ali van Vemde

Bij Revius Wijk zijn alle leerlingen (en hun ouders/verzorgers) op 17 maart per mail geïnformeerd over het vervolgen van onderwijs. Dit onderwijs zal op afstand en via digitale (leer)middelen verzorgd worden met behulp van duidelijke instructies. Gisteren is bekendgemaakt dat leerlingen die in het laatste jaar van hun middelbare school zitten toch naar school kunnen om hun schoolexamens te maken. Zieke leerlingen of scholieren die in quarantaine zitten mogen niet naar school. Zij kunnen de schoolexamens inhalen tot voor de start van het centrale eindexamen. Op 6 april wordt besloten of de examens doorgaan.

[DE WERKSCHUIT] Barrie Hoogsteyns: „Er is de afgelopen twee dagen heel hard gewerkt bij De Werkschuit om thuiswerk lessen te maken. De kinderen werken digitaal en op papier. Het programma en de digitale lessen zijn dinsdag verstuurd naar alle ouders. Woensdag mogen de leerlingen pakketjes werk ophalen. We spreiden het moment waarop iedereen even mag komen. Ook de opvang van kinderen van ouders in vitale beroepen is geregeld. We hopen dat de kinderen weer snel naar school mogen! We missen de kinderen. Een lege school is geen school."

[OBS PIET DE SPRINGER] Jeanette Brinksma: „Voor kinderen van ouders in bijvoorbeeld de zorg, politie, openbaar vervoer en brandweer is er wel opvang, zodat hun ouders kunnen blijven werken. Deze opvang is zonder extra kosten. Alle ouders hebben hierover een brief ontvangen. De kinderen worden opgevangen door de leerkrachten en 's middags door BSO 'De Helden' van SKDD. In het kader van de school is gesloten, maar ons onderwijs gaat door, zijn maandagmiddag materialen langs gebracht bij de kinderen. De leerkrachten en vooral ook vrijwilliger Nienke hebben tasjes rondgebracht met schriften, boeken en Chromebooks voor de kinderen die niet beschikken over een laptop of iets dergelijks. Ook kunnen de kinderen digitaal aan de slag via Cloudwise. We kregen al snel berichtjes binnen van hard werkende kinderen aan de keukentafel, ganzenbordende gezinnen, kregen een opsteker-ketting (complimenten ketting Vreedzame School) en een hoop lieve berichtjes van ouders. Fijn dat het weer een beetje meewerkt zodat de kinderen ook lekker buiten kunnen spelen. Trots op dit betrokken en snel schakelende team."

[DE WINDROOS] Jan Overweel: „Bij ons is het van beiden. Er zijn veel digitale zaken en er zijn thuiswerklessen. Daarnaast hebben kinderen gefaseerd spullen opgehaald en er zijn veel leesboeken meegenomen uit de bibliotheek. Iedereen leeft mee, ouders zijn betrokken en we krijgen veel complimenten over de organisatie. Maar wat een situatie zeg!"

[SCHOOL MET DE BIJBEL] Marius-Jan Breugem: „Een beperkt aantal ouders vanuit de cruciale beroepsgroep heeft bij onze school een beroep gedaan op de 'opvangmogelijkheid'; deze kinderen (gemiddeld drie per dag) vangen we op school op en bieden hen onderwijs aan. Vanaf woensdag treedt het 'Afstandsonderwijs School met de Bijbel Langbroek' in werking. Hiervoor hebben we een programma opgesteld voor alle groepen. Voor iedere schooldag krijgen de ouders/verzorgers te horen (iedere dag voor 8.30 uur) wat het lesprogramma is voor de leerling. Voor de groepen 3 en 4 geven we werkboekjes mee en hebben we zelf instructiefilmpjes gemaakt, wat we iedere dag herhalen. Voor de groepen 5 tot en met 8 is het afstandsonderwijs volledig gedigitaliseerd, waarbij ook voor iedere dag een werkkaart wordt doorgegeven aan de kinderen. En voor iedere schoolweek krijgen de kinderen een gymnastiekopdracht, een muziekopdracht, een creatieve opdracht alsmede een reflectie-opdracht. Voor pedagogische ondersteuning c.q. vragen van ouders hebben we iedere morgen een leerkracht beschikbaar om vragen van ouders/verzorgers te beantwoorden. Iedere vrijdagmorgen evalueren we als team de resultaten van de leerlingen; dit om een terugval in leerresultaten zoveel mogelijk te voorkomen."

[CAROLUSSCHOOL] Frans Mocking: „Maandag en dinsdag hebben we hard gewerkt om lespakketten voor alle kinderen te maken. Het werk voor thuis is zowel digitaal als werkbladen. Kinderen hebben inlogcodes gekregen om thuis in te loggen. De leerkrachten zijn twee keer per dag via de mail of app voor de kinderen/ouders bereikbaar. De opvang is voor deze week door de ouders zelf geregeld. Vanaf volgende week maandag zijn er iedere dag vier of vijf kinderen. Het geheel is toch onwerkelijk en vooral ook dat je niet wee hoe lang het gaat duren."

[OBS DE HORN] Jan Heijman: „Op maandag zijn de collega's in vergadering bij elkaar geweest. We hebben besproken wat onze taken zijn de komende drie weken. Het geven van onderwijs op afstand is onze belangrijkste taak. De groepen 6 tot en met 8 werken vanaf het begin van het schooljaar al met Google classroom en Gynzy. Dit zijn programma's die overal gebruikt kunnen worden. Ze zijn dit gewend, dat maakt het werken op afstand een stuk gemakkelijker. Groep 3 tot en met 5 werkt met Gynzy. Daarnaast worden we ondersteund door de uitgevers van lesmateriaal. Zij geven ons tips om met hun programma's te werken op afstand. Onze leerkrachten hebben dagelijks contact met de leerlingen. Hiervoor zijn vaste tijden afgesproken. Van groot belang is de hulp die ouders bieden. Zij moeten ervoor zorgen dat er tijd wordt gemaakt voor het schoolwerk. Vele kinderen zijn intrinsiek gemotiveerd. Zij vinden het leuk om te doen. Anderen hebben een steuntje nodig. Een enkeling een dwingende blik. De kinderen mogen een chroom Book van school gebruiken. Al het materiaal is woensdag opgehaald. Drie weken is de school dicht. Dit is sinds WO 2 nooit meer gebeurd."

Een leeg klaslokaal bij De Horn
advertentie