
Asielzoekers gearriveerd op Mariënhoeve: noodopvang tot eind augustus
28 juni 2026 om 13:30 MaatschappelijkWIJK BIJ DUURSTEDE De asielzoekers zijn afgelopen week gearriveerd op sportpark Mariënhoeve en hebben hun intrek genomen in de tijdelijke noodopvang. Zij verblijven daar tot uiterlijk 31 augustus, laat de gemeente Wijk bij Duurstede weten.
De noodopvang is in korte tijd gerealiseerd vanwege het aanhoudende tekort aan opvangplekken in Nederland. Minister Bart van den Brink van Asiel en Migratie deed eerder een klemmend verzoek op meerdere gemeenten om snel bij te dragen aan tijdelijke oplossingen om de druk op de landelijke opvang te verlichten. Wijk bij Duurstede kreeg medio mei zo’n verzoek.
Het college van burgemeester en wethouders liet naar aanleiding daarvan weten dat Wijk bij Duurstede hierin haar verantwoordelijkheid heeft te nemen, mede omdat de gemeente op dit moment nog niet voldoet aan de Spreidingswet. De gemeenteraad stemde vervolgens begin juni unaniem in met een motie waarin strikte voorwaarden worden gesteld aan de realisatie van de noodopvang.
MAATREGELEN
Om de opvang zorgvuldig te laten verlopen, heeft de gemeente samen met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en andere betrokken partijen maatregelen genomen, die zijn vastgelegd in een veiligheidsplan en in werkafspraken met het COA. De documenten zijn openbaar en te raadplegen via: www.wijkbijduurstede.nl/noodopvang.
BEGELEIDING
Wijk bij Duurstede: ,,Het COA biedt 24 uur per dag begeleiding op de locatie en organiseert samen met vrijwilligers activiteiten voor de bewoners van de noodopvang.
Er is een 24-uurs meldpunt op de locatie beschikbaar voor vragen en meldingen. De gegevens daarvan zijn te vinden via www.coa.nl/locatie/wijk-bij-duurstede-marienhoeve.
Daarnaast kunnen inwoners voor actuele informatie, vragen en opmerkingen terecht op de gemeentelijke website. Voor situaties waarin de openbare orde wordt verstoord, blijft de politie het eerste aanspreekpunt. In geval van nood moet 112 worden gebeld.”
IN GESPREK BLIJVEN MET ELKAAR
Burgemeester Petra Doornenbal: ,,De komst van de noodopvang heeft verschillende reacties opgeroepen in onze gemeente. Tegelijkertijd gaat het om mensen die hun huis en land hebben moeten verlaten en hier een veilige plek zoeken. We doen ons best om de opvang goed te organiseren en oog te houden voor de veiligheid en leefbaarheid in de omgeving. Laten we vooral met elkaar in gesprek blijven en naar elkaar luisteren – juist dan houden we onze gemeenschap sterk.”

















