
Gisteravond is de nieuwe gemeenteraad van Wijk bij Duurstede geinstalleerd
2 april 2026 om 10:46 GemeenteraadsverkiezingenWIJK BIJ DUURSTEDE Met het afleggen van de eed en belofte is woensdagavond officieel een nieuwe raadsperiode begonnen in Wijk bij Duurstede. Tijdens een bijzondere raadsvergadering zijn de nieuwgekozen raadsleden geïnstalleerd. Een dag eerder, op dinsdag 31 maart, heeft de vertrekkende gemeenteraad de zogenoemde geloofsbrieven gecontroleerd. Daarmee werd vastgesteld dat de gekozen raadsleden aan alle wettelijke voorwaarden voldoen. Vervolgens zijn zij toegelaten tot de raad.
Eed en belofte
In de raadsvergadering van woensdagavond legden de 19 raadsleden de eed of belofte af tegenover burgemeester Petra Doornenbal. Daarmee spraken zij uit dat zij zich houden aan de wet, integer handelen en het belang van de inwoners van Wijk bij Duurstede vooropstellen. Met het afleggen van de eed of belofte zijn de nieuwe raadsleden nu officieel lid van de raad met stemrecht in de vergaderingen.
Potentieel sterke raad
Burgemeester Doornenbal wenste de nieuwe raadsleden een mooie, boeiende én leuke raadsperiode toe. “Met elkaar vormt u vanaf vandaag het hoogste orgaan in de gemeente Wijk bij Duurstede. In de raad zitten negentien verschillende elementen met veel talenten. Juist dat geheel van talenten maakt dat we hier te maken hebben met potentieel een hele sterke raad. Dat is goed voor onze inwoners; zij rekenen op u.” Met het aantreden van de nieuwe gemeenteraad kan worden gestart met de verdere bestuurlijke stappen, waaronder invulling van een nieuw college van wethouders.


















