
Busje komt... niet, Utrechtse gemeenten hebben zorgen over afgeschaalde U-OV dienstregeling
16 november 2023 om 15:30 Verkeer en vervoerUTRECHT Zestien gemeenten in regio Utrecht vrezen voor de gevolgen van de aangekondigde afschaling van het busvervoer. Vervoerders zeggen door personeelstekort minder te gaan rijden.
Vooral grote bouwprojecten in de steden, waar nieuwe wijken komen, zullen de consequenties voelen van de uitgeklede dienstregeling. ,,Deze ontwikkeling baart ons grote zorgen”, schrijven de gemeenten die samenwerken onder de naam U10 aan gedeputeerde André van Schie (mobiliteit).
Busreizigers in de provincie hebben al langer last van vertragingen en slechte aansluitingen. Dat zal alleen nog maar meer worden, is de verwachting. De aankondiging raakt de zestien Utrechtse gemeenten. In een brief aan gedeputeerde André van Schie spreken ze van “slecht nieuws”.
In de regio rijden twee vervoerders: Qbuzz, die U-OV beheert, en Keolis, de baas van Syntus-Utrecht. Beide vervoerders geven aan dat zij door personeelstekorten niet kunnen rijden zoals aangekondigd in hun Vervoersplannen 2024. U-OV zal 16 procent minder ritten rijden en Syntus doet een “zeer geringe” afschaling.
NIEUWBOUWWIJKEN
,,De ov-kwaliteit dreigt achteruit te gaan op plekken waar we op hetzelfde moment veel nieuwe woningen bouwen”, schrijven de wethouders aan gedeputeerde Van Schie. Het gaat om plekken als Leidsche Rijn, de Merwedekanaalzone en de 2e Daalsedijk in Utrecht.
Maar ook in Nieuwegein en Maarssenbroek krijgen nieuwbouwwijken last van de uitgeklede dienstregeling. In de buitengebieden komen nieuwbouwplannen zelfs onder druk te staan als er niet of nauwelijks openbaar vervoer mogelijk is.
Ook de gemeenteraden van de U10-gemeenten stemden vaak in met de bouw van nieuwe wijken onder de voorwaarde dat het autoverkeer in de omgeving niet te veel toe zou nemen. OV- en fietsgebruik is daarom noodzakelijk, schrijven de gemeenten.
(Bron: RTV Utrecht)