Team Verhoef blog 12

Team Verhoef | BLOG 12

23 september 2019 om 19:25 Partnercontent

Van noord naar zuid

Na Oslo in Noorwegen en Ljungskile in Zweden, namen we de veerboot van Göteborg naar Frederikshaven in Denemarken. Daarmee zeiden we de weken in Scandinavië gedag. Die avond vonden we een prachtige plek om te overnachten, aan het strand. Water, in welke vorm dan ook, geeft een plek iets extra's. Zee, een meer of een beek of rivier is vaak een criterium bij het vinden van een plek om te overnachten. Zo kwamen we deze avond uit bij een plek aan zee. Bij aankomst zagen we vooral lichtjes van boten en de vuurtoren, maar de volgende dag bleek er een serieus groot strand te zijn, een strandtent en zelfs palmbomen. Jawel, in Frederikshaven.

's Nachts stormde het flink. Zo flink, dat ik me afvroeg of de camper om zou kunnen waaien. Dat gebeurde niet, uiteraard, maar de nacht laat een mens andere dingen denken dan de dag. Toen we wakker werden was de wind gaan liggen en was er niets dan blauwe lucht. Met de oversteek naar Denemarken begonnen we aan onze reis naar het zuiden van Europa en na weken van kou en herfstachtig weer, was dit een perfect voorproefje. We besloten niet gelijk door te rijden, maar eerst naar het strand te gaan om te sporten, vliegeren, voetballen, een paar kleine klusjes te doen in de camper en wat dingen schoon te maken. Het leek zomaar op een echte zaterdag, maar dan zonder hockeywedstrijden op een vaststaand tijdstip en zonder het gevoel van alles gedaan te moeten hebben, omdat maandag het weekend alweer voorbij is.

Aan het einde van de middag vertrokken we en aan het begin van de avond vonden we een nieuw mooi plekje. Dit keer in het groen, aan de rand van een natuurgebied en in de buurt van Legoland, dat we de volgende dag zouden bezoeken, omdat je daar toch één keer in je leven moet zijn geweest. Het was stil en heel erg donker, er stonden geen andere campers en de plek lag achter een stukje bos langs een niet zo drukke weg. Dat is een beetje spannend, maar geeft tegelijkertijd een enorm vrij gevoel. Als we laat aankomen, eten we ook laat, kletsen we gezellig lang en wordt het vaak nog later doordat Mido zijn gitaar en Boet zijn cajon (een soort trommel) erbij pakt en ze met z'n tweeën nummers van Pearl Jam, Di-Rect, Kensington en Nirvana spelen. Avonden om te koesteren.

Na iets te weinig slaap stonden we de volgende dag een op tijd op, om naar Legoland te gaan. In het park waren we, dat viel te verwachten, het gezin met veruit de oudste kinderen. Gelukkig belemmerde het niemand van ons en ook de treintjes en bootjes, gingen we vrolijk in, gewoon omdat het kon. Opvallend veel Deense gezinnen droegen regenpakken. Vader, moeder en kinderen. Naast dat het volledig overbodig was, het regende niet, wakkerde het onze behoefte aan zonnig en zomers weer enorm aan en met die gedachte begonnen we de volgende dag aan de kilometers richting Zuid-Europa.

De eerste zonnestralen hebben we inmiddels gevoeld. Aan de Franse kust, in de buurt van La Rochelle. Op dit moment rijden we naar Bordeaux en zo zakken we de komende drie maanden steeds verder af naar Spanje, Portugal en Marokko. Tegen het einde van 2019 zijn we, geen twijfel, wel weer toe aan winterse temperaturen en sneeuw. Maar nu nog niet. Zon en zee, here we come!

__
Beleef op YouTube (www.youtube.com/teamverhoef) en Instagram (www.instagram.com/team_verhoef) mee hoe we ons 'normale' leven een jaartje onderbreken. Je kunt volgen waar in Europa we zijn en wat we meemaken.