Postcommandant Michiel Bult noemt ook het materiaal waar je mee werkt bijzonder
Postcommandant Michiel Bult noemt ook het materiaal waar je mee werkt bijzonder Kuun Jenniskens

Wijkse brandweer zoekt manschappen voor het duikteam

8 juni 2023 om 17:29 Brand

WIJK BIJ DUURSTEDE Bij de brandweer gaan, speelt dat misschien bij jou al een tijdje in je achterhoofd? Is het al langere tijd een droom? Commandant van de post Wijk bij Duurstede Michiel Bult (44 jaar) - in het dagelijks leven fulltime werkzaam bij de gemeente Utrecht - zegt dat het fantastisch vrijwilligerswerk is, waarbij je als team soms zelfs een leven kunt redden. De post Wijk bij Duurstede is op zoek naar nieuwe brandweervrijwilligers die ook brandweerduiker willen worden. Michiel Bult vertelt er met passie over. Ultieme vraag is: ben jij iemand die dit ook zou willen ervaren?

Er zijn verschillende redenen voor de brandweer om uit te rukken. Dat is niet alleen voor grote of kleine branden in schuren, woningen, auto’s of de natuur. Niet alleen om bomen te verwijderen na een stevige storm. Wat weinig mensen weten is dat de brandweer ook uitrukt bij een reanimatie. Volgens Michiel Bult is dat het meest heftige om mee te maken. ,,Wat mooi is voor ons als team als we uitrukken, naar bijvoorbeeld een reanimatie, dat we mensen hebben kunnen redden. Dat lukt niet altijd. Lukt het wel, dan komt zo iemand erna soms bij ons op de kazerne langs om te bedanken dat ze een tweede kans hebben gekregen. Dat zijn bijzondere dingen, die je niet snel vergeet.”

OOK REANIMATIES

Michiel Bult ziet op dat soort momenten hoe krachtig de mens is: ,,Ik vind het bewonderenswaardig dat mensen die het slachtoffer zijn, het vermogen hebben daar weer bovenop te komen.” 

Bij een reanimatie worden ook de ambulance, politie en burgerhulpverlening opgeroepen. Wie als eerste ter plaatse is, blijft de taak doen. In Wijk komt de ambulance uit Doorn, dus de brandweer is er vaak eerder. 

ZEVENDE PLEK IS LEERPLEK

Als de autospuit (ofwel de standaard brandweerauto) uitrijdt gaan er zeven manschappen mee op weg. Naast de chauffeur en de bevelvoerder, zijn dat vier manschappen. De zevende plek is een leerplek. Michiel Bult is naast postcommandant, zelf ook bevelvoerder. De bevelvoerder verzamelt ter plaatse informatie over wat er is gebeurd, en stemt af met andere diensten. Hij bepaalt in geval van brand of er meer bluswagens moeten komen, of de ladderwagen uit Doorn. De bevelvoerder neemt ook contact op met familieleden. In 2022 rukte Wijk bij Duurstede 126 keer uit - dat zijn er 2 tot 3 per week.

Het Wijkse duikteam heeft deze jongen letterlijk het hoofd boven water gehoudenEerder dit jaar is een gezin op de kazerne langs geweest om te bedanken - een twintiger met zijn ouders. Michiel Bult: ,,Deze jongen is door de brandweer gered bij een uitruk aan de A12, waarbij hij met zijn auto in de sloot terecht was gekomen. Het Wijkse duikteam heeft deze jongen letterlijk het hoofd boven water gehouden. Toen ons duikteam daar aankwam hebben we het overgenomen van de brandweer van Driebergen, die in hun waadpakken al in de sloot stonden.”

Samen met zijn ouders kwam hij langs: ,,Voor hen is het een wonder dat we dit gedaan hebben. Voor ons is het speciaal dat hij niks meer mankeert. Het is prachtig om dit samen te vieren.”

SNELLE ONDERLINGE  AFSTEMMING

Michiel houdt van het teamwerk bij de brandweer, de snelle onderlinge afstemming: ,,Ik vind het mooi als we bij een groter incident met het hele team bezig zijn. Bij een grote brand gaan we met meerdere auto’s. Of bij een storm, zoals de valwind in Leersum. Als we bomen moeten zagen is het fijn als iedereen mee kan helpen. We hebben 34 manschappen, er kunnen 7 mensen mee op een wagen. Normaalgesproken roepen we niet iedereen op, maar bij een groter incident kijken we of iedereen een rol kan krijgen. Vorig jaar zomer toen het heel droog was hebben we op de Lekdijk veel bermbranden gehad. Dan gaat er een tweede wagen mee en wordt er in afstemming op meerdere plekken samengewerkt.”

DUIKEN ALS SPECIALISATIE

Het duikteam is een specialisatie van Wijk bij Duurstede. Bij de post Cothen-Langbroek is dat de rietenkap brandbestrijding. Bij een waterincident gaat ook de boot mee. Bijvoorbeeld als er ergens een auto in het water terecht is gekomen, of bij een vermissing. Het duikteam heeft een eigen auto met trailer om de boot ter plaatse te krijgen. Er gaat ook een schipper mee. Bij een waterongeval op de Lek gaat de boot te water om het waterverkeer af te schermen. Er zijn maar een paar plekken waar de brandweer te water kan, dus voor vertrek moet goed worden bepaald waar het duikteam heengaat. ,,Dat we niet in de sluizen terecht komen, want dan zijn we al weer een kwartier verder vanwege het schutten”. De brandweer kan ook de veerboot vorderen om ons met wagen en al ter plaatse te brengen.”

Het duikteam van de post Wijk bij Duurstede werkt in een groot gebied tot aan Houten en Leidse Rijn, maar ook richting Veenendaal en Amersfoort. 

AUTOSPUITWAGENS

Met de klassieke autospuit brandweerwagen worden brandmeldingen, technische hulpverlening, ongevallen met gevaarlijke stoffen en de reanimaties aangereden.  

Voor een wat ruwer terrein zoals een bos, is er de natuurbrandbestrijdingsauto (CCFM), de Unimog. Deze terreinwagen kan zich prima een weg banen door het bos van de Utrechtse Heuvelrug, maar ook door de uiterwaarden van de Lek en Nederrijn. De CCFM beschikt ook over een grotere hoeveelheid bluswater aan boord. Hierdoor kan dit voertuig ook perfect gebruikt worden op plekken waar niet voldoende bluswater aanwezig is, of waar het bluswater ver weg ligt. 

LAARZEN EN PAK IN EÉN BEWEGING AAN

De brandweerpakken van de manschappen hangen klaar voor gebruik in de kleedruimtes, ook die van het duikteam. Met de laarzen er al in, het pak hangend over de laarzen. Zo kunnen de manschappen in één beweging pak en schoenen aantrekken. Michiel Bult: ,,Dan is het jas aan en weg. Met het duikteam gaat een aankleder mee in de auto die de duikers verder aankleedt, want de rits aan de achterkant van een duikpak krijg je niet zelf dicht. De ademluchtflessen zijn al wel in de auto aanwezig. Op naam gaat er een bak mee in de auto met zwemvliezen en mes etc. Alles gebeurt in een noodtempo en is super efficiënt geregeld.”


Laarzen en pakken klaar voor het instappen en aantrekken! - Kuun Jenniskens

OPLEIDING

Op maandagavonden wordt er geoefend, dat is vast prik. Beginners zijn daarnaast vaak ook op een andere avond met de opleiding bezig. Er gaat de nodige scholing en training aan vooraf, zo legt Bult uit: ,,Er wordt geoefend om te rennen met ademluchtflessen om. Blijf je dan rustig? Kun je goed tegen krappe ruimtes? Heb je hoogtevrees, of durf je op een brandweerladder de vrije lucht in te klimmen? Redgereedschap kan wel 20 kilo wegen, hou je dat wel vol? Eén keer per jaar gaan we naar Wezel in Duitsland - daar zien manschappen soms voor het eerst de vlammen. Dan pas zien wij hoe iemand daar op reageert ”

In het leerwerktraject rukt een manschap als 7e persoon mee uit. Al doende valt er veel te leren van de meer ervaren brandweermensen.

LEVENSKEUZE

Volgens Michiel Bult is de drijfveer om bij de brandweer te gaan meestal niet omdat het stoer zou zijn. ,,Wel omdat het werk van maatschappelijk belang is. Het is een levenskeuze, daarom betrekken we ook partners erbij, ook zij worden s’nachts wakker. Als zij er niet achter staan dan werkt het niet.” 

Het paraat zijn is iets nieuws om je toe te verhouden: ,,Eigenlijk ben je in voortdurende afwachting of je moet opkomen. Als ik in Utrecht werk dan kan dat niet, en dat geldt voor meer mensen die elders werken. Daarom hebben we ook 34 manschappen. Mensen kunnen ziek zijn, een verjaardag hebben - dat kan allemaal want we zijn een vrijwilligersorganisatie.”

FLEXIBEL

De manschappen zitten niet met elkaar in de kazerne te wachten, en draaien ook geen diensten. ,,Alleen in de zomervakantie maken we een rooster, dan willen we weten of er voldoende mensen in de buurt zijn. We leggen niets op, maar de jongens zijn onderling heel flexibel. Als er bijvoorbeeld weinig mensen voor het duikteam zijn, dan besluit iemand wel eens om thuis te werken, dat komt echt uit henzelf.”

Ook een werkgever moet erachter staan, Bult gaat hierover met werkgevers in gesprek. ,,Meestal hebben collega’s op het werk er veel respect voor als een pager afgaat. Ook dat je tijdens een meeting de pager aan laat staan. Maar je kunt niet altijd alles uit je handen laten vallen - niet op je werk, en ook privé niet. Op een pappadag met een kind van twee jaar kan je niet opkomen. Daarom hebben we ook die ruime overcapaciteit.”

VOLLE KAR BOODSCHAPPEN

Zo laat Michiel Bult tegenwoordig zijn boodschappen thuisbezorgen. ,,Het is wel eens voorgekomen dat we met een volle kar met boodschappen in de supermarkt staan, en dat de pager gaat. Dan rij ik met de auto naar de uitruk, mijn partner laat ik dan ineens zonder auto achter. Hoe komen die boodschappen, en mijn partner, dan thuis? Daarom zeg ik, het vraagt echt wat van je omgeving.”

DUIKEN IS FYSIEK PITTIG

Duikers hebben een lange weg te gaan. Pas na een manschapopleiding van twee jaar (1 dag in de week) kan er worden gestart met de duikopleiding. Voor de manschapopleiding wordt iemand getest op een parcours dat is afgestemd op het brandweervak (PPMO baan). Tijdens de manschapopleiding leer je reanimaties verrichten, brand blussen, technische hulpverlening bij een ongeval en bestrijding van gevaarlijke stoffen. ,,Het kan wel drie jaar duren voordat een duiker aan de slag kan, daarom denken we ook zo ver vooruit. We zoeken jongere mensen omdat er fysiek behoorlijk wat van een duiker wordt verwacht.” 

Mensen hoeven geen duikervaring te hebben. Michiel Bult voegt toe: ,,Duiken is de enige taak die een brandweerman alleen doet, dat moet iemand psychologisch aankunnen. Je bent met zijn tweeën, maar slechts één gaat het water in. De ander is reserveduiker die op moet treden als de duiker in het water in nood is. Vaak is het onder water pikdonker, en ook al zie je weinig, je moet toch aan het werk. Ik vind het fantastisch wat die jongens doen”, zegt Michiel Bult, die zelf niet bij het duikteam hoort. 

JONGENSDROOM

Michiel Bult raakte als klein jongetje al gefascineerd door de brandweer: ,,Ik had een neef bij de brandweer. Regelmatig stond ik op mijn tenen door de deur naar binnen te kijken en mocht ik ook wel eens naar binnen. Die lucht in zo’n remise - zo noemen we de plek waar de auto’s staan - dat is een herinnering die nooit meer weg gaat.” Michiel Bult begon 20 jaar geleden in Amsterdam in een kantoorfunctie bij de brandweer, maar na twee jaar kwam toch die herinnering van vroeger - met de geur - naar boven. Dus besloot hij actief manschap te worden.

UNIEKE EN DYNAMISCHE JOB

De voldoening van dit vrijwilligerswerk zit bij Michiel Bult in het uitdagende en het onverwachte: ,,Het vraagt om creativiteit om dingen op te lossen. Het is spannend en dynamisch. Het gaat om teamwork en de voldoening daarna. Het materiaal en de wagens waar we mee werken is bijzonder - het is een heel unieke job. Een machtig mooi vak, met gezellige collega’s en je gaat ook fantastische dingen zien met de uitrukken. Maar er wordt echt wel het nodige van een manschap verwacht.”

Is jouw nieuwsgierigheid gewekt? Reageer dan vooral en stuur een mail naar Michiel Bult via m.bult@vru.nl of bel hem via 06-37302783, of kom langs op de kazerne. Meer info over vrijwilliger worden bij de brandweer is te vinden via: https://vru.nl/vrijwilligebrandweer

Lees voor meer verhalen uit de dagelijkse praktijk van een brandweervrijwilliger ook de rubriek Bellen met de brandweer op WijksNieuws.nl: Een week uit het leven van een brandweermanUitruk vanwege melding ‘persoon te water’Gefeliciteerd Ronny!

advertentie
advertentie