Wethouder Hans Buijtelaar kwam samen met Gijs Venema op werkbezoek tijdens de fietsenkeuring
Wethouder Hans Buijtelaar kwam samen met Gijs Venema op werkbezoek tijdens de fietsenkeuring Han Nagelhout

Veiligheid fietsen van scholieren blijft ‘kind’ van de rekening

14 november 2021 om 13:57 Verkeer en vervoer

WIJK BIJ DUURSTEDE Tijdens de fietskeuring op de basisscholen in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek bleek de veiligheid van de fietsen nagenoeg gelijk met die van het jaar 2019. In 2020 is er in verband met de corona crisis geen keuring gehouden. Van de 957 gekeurde fietsen kreeg 55 procent de bekende OK sticker.  

Van de ongeveer 1500 leerlingen op de basisscholen van groep 3 tot en met 8 lieten ruim 950 kinderen hun fiets keuren, bijna 550 leerlingen lieten hun fiets thuis. VVN afdeling Wijk bij Duurstede vindt dit een slechte ontwikkeling. ,,We hebben allemaal de mond vol over het ongewenste gedrag van de E-biker, het tegen het verkeer inrijden op de fietspaden, het gebruik van de I-phone en de snelheid van de auto in de bebouwde kom. Maar de eigen fiets veilig maken is dan een punt waar we ons kennelijk niet al te druk over maken. Per school zit hier best wat verschil in”, zo schrijft Veilig Verkeer Nederland, afdeling Wijk bij Duurstede.

NAAR SCHOOL BRENGEN VVN denkt dat de matige opkomst ook komt doordat veel kinderen met de auto naar school gebracht worden of op loopafstand wonen. De fiets blijft dan thuis. Eigenlijk zou voor de dag van de keuring het kind eens een keer met de fiets naar school moeten komen. Er is deze tijd veel te doen over het naar school brengen van de kinderen met de auto. Bij de scholen ontstaan daardoor onveilige situaties. Verder is het belangrijk om de fiets ook eens na te laten zien, met name op de punten van verlichting en reflectie. De kinderen gebruiken de fiets tenslotte ook op andere momenten, dan alleen naar school.

REFLECTIEMATERIAAL Tijdens de keuring zijn 957 fietsen aangeboden. Vijfhonderd vier en twintig fietsen (524) zijn goedgekeurd en vier honderd en drie en dertig (433) voldeden niet aan de minimale veiligheidseisen. Dit is nagenoeg gelijk gebleven aan het jaar 2019. Het grote struikelblok voor de fietsen is toch nog steeds weer de verlichting en de reflectiematerialen, zoals wielreflectoren en de rode achter reflector. Ondanks de landelijke campagne over de fietsverlichting ontbeert het menig fiets aan de minimale eisen daarvan. Men moet daarbij ook nog bedenken dat de fietsen van de kinderen van groep 3 en 4 niet afgekeurd worden op de verlichtingseisen, maar wel op de reflectie. 

LED VERLICHTING De hoge cijfers slaan met name op de fietsen van de leerlingen van groep 5 tot en met 8. Dit zijn ook de groepen die best nog wel eens individueel fietsen. Veilig Verkeer Nederland adviseert de vereiste verlichting vast op de fiets te monteren met een koplamp die ook naar voren uitstraalt met een beter zicht op de weg. Met de huidige goed werkende LED verlichting op batterij worden de problemen met slechte contactjes en een slippende dynamo simpel opgelost. Veel mensen denken dat een rood batterijlichtje aan de achterzijde ook gelijk de rode reflector vervangt. Dat is niet altijd het geval en daar wordt dus ook streng naar gekeken.

KEURMEESTERS Een ander punt van zorg zijn loszittende handvatten. Bij de minste geringste beweging schieten de handvatten los van het stuur, met alle vervelende gevolgen van dien. Verder bleek een simpele bel ook vaak niet aanwezig of defect. De fietsen worden daar op afgekeurd. Ook verbazen de “keurmeesters” zich telkens weer dat kinderen fietsen aanbieden waar werkelijk van alles aan mankeert. Fietsen die wel voldeden aan de gestelde veiligheidseisen kregen de bekende “OK” sticker. Met name school De Wegwijzer, locatie Noorderwaard, stak er met kop en schouders bovenuit. Van de 140 aangeboden fietsen kregen 91 de “OK” sticker.

advertentie
advertentie