Column EWEC
Column EWEC André van Zwieten

EWEC: Appels en peren

2 maart 2021 om 08:54 Column

Veel energiebedrijven azen op mij. Er wordt een appèl gedaan op m’n slimheid, rekenvaardigheid en op mijn neus voor voordeeltjes. Ik krijg dan ook als ‘nieuwe’ klant heel wat verleidelijks op me afgevuurd. ‘Hoge korting’, ‘altijd groen’, ‘groene energie uit Nederland’, ‘thuisvoordeel’, ‘gas zeker’, ‘aanvullende diensten’. Ik kap telefoongesprekken af van verkopers, maar wel móet ik vergelijken op de website van energievergelijkers zoals Pricewise.

Als ik bij de Consumentenbond de vergelijker invul, komt GreenChoice met een score van 8,2 op duurzaamheid bovenaan, met de hoogste korting. Dan komen er vier vieze bedrijven die onder de 5, of helemaal niet scoren. Daarna komt pas het echt duurzame PowerPeers met een score van 10 op duurzaamheid. Maar dat wordt een duurder contract dan ik nu heb bij EigenWijkse Energie |om (score 10). Als ik doorklik op GreenChoice zie ik een addertje onder het gras: ‘Je besparing wordt berekend door dit contract te vergelijken met de standaard variabele tarieven van je huidige leverancier.’ Huh? Appels en peren vergelijken?  Ik heb helemaal geen variabel tarief. Ik heb een vast contract met lagere tarieven dan waar de Consumentenbond vanuit gaat.

Er is een reden waarom |om niet komt bovendrijven op vergelijkingssites uitgezonderd Gaslicht.com. Alle prijsvergelijkers vragen jaarlijks flink geld per overgestapte klant. Daar gaat dan de winst die de coöperatie wil gebruiken om nieuwe duurzame projecten te doen! Het om| collectief houdt de tarieven voor nieuwe klanten en blijvers gewoon gelijk. Niemand wordt benadeeld door te blijven. De transparantie is groot. De winsten worden naar rato uitgekeerd aan de energiecoöperaties. En het collectief groeit en groeit.’

Hoe |om als kleine speler stand houdt? Ik denk door een aantal dingen: de coöperatieve insteek en de missie om ondersteunend te zijn aan de 50 aangesloten lokale coöperaties die daardoor hun energie volledig kunnen richten op de lokale klanten. Een zeer gemotiveerd klein team in Amsterdam dat keihard werkt. Stabiele groei en weinig klanten die zwichten voor verleiders. Klanten voelen zich thuis bij |om  dat één gezamenlijk doel heeft: heel Nederland zo snel mogelijk laten switchen van grijze stroom naar 100% duurzame stroom uit eigen buurt. Geen winstoogmerk: aan hoe meer klanten |om energie levert, hoe meer geld er is om onze tarieven nóg lager te maken en voor de EWEC om duurzame projecten in onze omgeving te ontwikkelen. Samen om!

Sarida van der Meer, directeur EigenWijkse Energie Coöperatie (EWEC)

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
advertentie
advertentie