Schooldirecteur Jan Overweel kijkt mee (januari 2020)
Schooldirecteur Jan Overweel kijkt mee (januari 2020) Ali van Vemde

NIVOZ maakt podcast over De Windroos: hier word je gezien en uitgedaagd

19 januari 2021 om 14:08 Onderwijs

WIJK BIJ DUURSTEDE Het Nederlands Instituut Voor Onderwijs en Opvoedingszaken (NIVOZ) maakt een serie podcasts over verschillende typen onderwijs. Aan De Windroos is gevraagd om te vertellen over hun pedagogische opdracht. Jan Jaap Hubeek is opleidingsmanager bij de HU Leiden en podcaster van het NIVOZ. Zijn advies aan schooldirecteur Jan Overweel en intern begeleider en adjunct-directeur Anouk Geelen: „Schreeuw het van de daken, iedereen mag weten hoe bijzonder het is wat jullie doen!”

door Ali van Vemde

De Windroos is een bijzondere school. Dat is al begonnen bij de oprichting in 1979. Een groep ouders wilde een school voor hun kinderen die zich onderscheidde van de andere scholen in de gemeente. Deze ouders besloten zelf een school op te richten met als uitgangspunt elementen uit de Jenaplanscholen en Freinetscholen, waarbij de wens centraal stond om te kijken naar het individuele kind, de mogelijkheden en hun uitdagingen, zodat de kinderen intrinsiek gemotiveerd zouden zijn om te leren.

MOOIE MENSEN In de podcast vertelt Geelen dat ze hun leerlingen willen opleiden tot democratische burgers en de kinderen een stapje verder willen laten zetten dan ze dat uit zichzelf zouden doen. Er is een hoogwaardig taal- en rekenaanbod, maar dat is voor de school niet voldoende. Op de Windroos willen ze van de kinderen ook vooral mooie mensen maken. „Wij willen ze voldoende tools geven om zich te redden in de wereld die hierna komt. Hoe uit je jezelf, hoe presenteer je jezelf, hoe ga je met anderen om, hoe ga je om met de wereld, hoe ga je om met het klimaat?”

RESPECTVOL MET ELKAAR OMGAAN Bij De Windroos begint een normale schooldag bij elke groep in de kring. Elke kring heeft een voorzitter en een secretaris die afspraken noteert. De leerkracht is hierbij alleen ondersteunend. Zo leren de leerlingen zelf hoe ze respectvol met elkaar om moeten gaan. Ieder kind schrijft elke week een verhaal. Bij de jongste kinderen schrijft de leerkracht een tekst bij de door hen gemaakte tekening. In de ‘tekstenkring’ wordt een tekst gekozen, de tekst van de week. Met de hele groep wordt de tekst ‘beter’ gemaakt. Degene die de tekst heeft geschreven blijft eigenaar en bepaalt of suggesties worden aangenomen. Deze tekst wordt verwerkt in een tekstblad, dat gelieerd is aan de algemene leerdoelen bij taal en spelling. Zo is de cyclus rond.

NIVOZ sterkt leraren en schoolleiders in de uitvoering van hun pedagogische opdracht. In de afgelopen jaren bezochten redacteuren tal van scholen, waarbij is gekeken naar de visies op onderwijs. Ze volgen de leraren en begeleiders in de dagelijkse praktijk waarbij ook wordt gekeken naar de kinderen. Al deze reportages en podcasts, waaronder die van De Windroos, zijn te vinden op de website van Stichting NIVOZ.

advertentie
advertentie