Jeanette (links) en Merel (rechts) denken graag in mogelijkheden
Jeanette (links) en Merel (rechts) denken graag in mogelijkheden Irene van Valen

Miltenburg Uitvaartverzorging: We gunnen u een voorbespreking

8 juli 2020 om 19:34 Zakelijk

ODIJK Miltenburg Uitvaartverzorging bestond vorig jaar 25 jaar. Zij verzorgen uitvaarten in de hele regio. Jeanette Noordhof, Merel Verdonck en Paul Bader zijn de uitvaartbegeleiders en staan samen met Rico Houthuijzen als algemene medewerker, voor uitvaarten waarin uw wensen tellen. ,,Bij ons kan alles ongeacht waar u verzekerd bent. Wij zijn flexibel en denken graag in mogelijkheden”, zegt Merel.

Vanwege hun 25 jarig jubileum deelden zij gedenklichten uit aan nabestaanden. Daarop stond bijvoorbeeld een afbeelding van de overledene en de tekst uit de rouwkaart. Omdat mensen het zo waardeerden, blijven zij dit doen bij iedere uitvaart. ,,We organiseerden we vorig jaar ook voor de eerste keer een herdenkingsavond om samen stil te staan bij het verlies van een geliefde”, vertelt Merel. Ongeveer 60 nabestaanden kwamen samen bij de Landgoederij in Bunnik. Men luisterde naar muziek en voorgedragen gedichten en na afloop dronk men een drankje. ,,Hoewel onbekenden van elkaar, herkende men elkaars verlies. Mensen beseften dat ze niet alleen waren in hun verdriet”, zegt Jeanette. ,,We willen dit jaar weer zo’n avond organiseren.”

EMOTIONELER De beginperiode van de coronacrisis ervoeren zowel Jeanette als Merel als zeer intensief. Zij kregen te maken met grote veranderingen en soms zelfs restricties die per dag veranderden. ,,Waar mensen de ene dag mee mochten naar de ovenruimte, mocht dat een dag later niet. Pas toen maatregelen stabieler en duidelijker werden, konden wij er beter op anticiperen”, zegt Jeanette. Ook van nabestaanden werd veel gevraagd. Vooral het niet kunnen delen van hun verdriet op een manier die zij verwachtten, vonden Jeanette en Merel moeilijk om te zien.

DICHTERBIJ Achteraf zeiden nabestaanden vaak, dat de uitvaart vooral persoonlijker en mooier was dan verwacht. Mensen die anders niet graag spreken, hielden nu een toespraak. Hoe kleiner het aantal bezoekers hoe veiliger men zich voelde. Jeanette en Merel ervoeren meer emoties, grotere openheid en meer interactie. ,,Uitvaarten werden intiemer. Alle aanwezigen konden om de kist staan. Dat kan niet met 100 aanwezigen. Ook wij als uitvaartbegeleiders staan dichter bij nabestaanden”, vertelt Jeanette. Bij thuis opbaring bijvoorbeeld. Normaal krijgen mensen thuis bezoek. Dat mocht niet meer. ,,Wij waren naast de familieleden een van de weinigen die binnen mochten. Dat maakte ons meer betrokken en de gesprekken intiemer en emotioneler”, vertelt Merel.

INTIEM Een bijzondere situatie was toen een man teleurgesteld was omdat de stoelen zo ver uit elkaar stonden. Echter juist doordat hij alleen zat, liet hij zijn verdriet toe, als zat hij op een eigen eiland. Waar de uitvaartbegeleiders zelf emotioneel van werden, was toen ouders hun eigen zwangere dochter niet konden knuffelen of wanneer mensen door ziekte niet bij het afscheid konden zijn. Gelukkig maakten Jeanette en Merel vooral mee dat, na de teleurstelling dat een uitvaart kleiner moest worden gehouden, nabestaanden het juist als bijzonder mooi ervoeren door de intimiteit. Jeanette merkt op: ,,De uitvaarten zijn emotioneler door grotere verbondenheid ondanks de 1,5 meter afstand. Met elkaar doen we ons best om het persoonlijk te maken.”

NABIJHEID De uitvaartbegeleiders zijn blij dat het beeldbellen voorbij is. ,,Dat we mensen niet mochten bezoeken, terwijl nabijheid juist zo nodig was, deed pijn. We zijn blij dat we weer naar mensen toe mogen, al is het op 1,5 meter afstand”, stelt Merel. In die periode misten zij de voorbesprekingen, waarbij wensen rondom een uitvaart worden besproken. Het is een hulp voor nabestaanden en uitvaartbegeleiders bij het organiseren van een goed afscheid. ,,Vaak moet alles in korte tijd worden geregeld. Denk aan de foto op een kaart, de teksten en een adressenlijst. Door zaken voor te bespreken is er meer rust”, zegt Merel. Jeanette vult haar aan: ,,Voorbespreken kun je niet vroeg genoeg doen. Wacht niet tot je weet dat je einde nadert. Doe het bij gezondheid.” De uitvaartbegeleiders kunnen erbij helpen en komen kosteloos bij mensen thuis. ,,Juist omdat wij onafhankelijk en neutraal zijn, praten mensen makkelijker. We bespreken vragen als: wil je begraven of gecremeerd worden; waar wil je begraven worden; waar vindt de uitvaartplechtigheid plaats en zo meer. Door veel te bespreken, bespaar je nabestaanden zorg en stress”, legt Merel uit.

GEWOONTE De uitvaartbegeleiders merken dat de huidige coronamaatregelen voor mensen gewoonte zijn geworden. Per 1 juli mag een onbeperkt aantal mensen de uitvaarten bezoeken, rekening houdend met 1,5 meter afstand tussen mensen. Waar Jeanette en Merel u graag op wijzen, is de Stichting Vooruitbetaalde Uitvaarten. Via die stichting is het mogelijk alvast voor uw uitvaart te betalen zodat nabestaanden daar geen zorgen over hebben.

UITVAARTBEGELEIDERS Jeanette en Merel zijn ruim 18 jaar vriendinnen. Hun kinderen groeiden samen op en maakten meerdere overlijdens samen mee. Zo kwam het einde van het leven heel dichtbij bij de kinderen en hun moeders. ,,Het samen beleven, versterkte onze band”, zegt Merel. Beide vrouwen hadden een vaste baan, maar wilden op een andere manier van betekenis zijn voor anderen. Nadat zij bij elkaar deze wens uitspraken, vroeg Jeanette Merel mee te gaan naar een open dag voor uitvaartbegeleiders en besloten beide de opleiding te volgen. Jeanette liep stage bij Miltenburg, waar zij uiteindelijk beide konden werken. Zo werden zij naast vriendinnen ook collega’s. Een samenwerking waar zij nooit spijt van kregen. ,,We hebben aan een half woord genoeg”, zegt Jeanette.

door Irene van Valen

advertentie
advertentie