Afbeelding
BDU Media

Ingezonden brief noodklok

31 maart 2020 om 08:00 Overig

Het is niet te missen dat het slecht gaat met Wijks Nieuws, de papieren krant vraagt in wel twee pagina’s om geld van de lezers. Directeur Heiko Immelmans noemt de coronacrisis als oorzaak, maar het ging veel eerder fout. 

Door agressieve reclametarieven veroverde ‘t Groentje de afgelopen jaren een groot aandeel van het lokale advertentiebudget. De concurrent, de Wijkse Courant, werd overgenomen en verdween drie maanden voor het 150-jarig bestaan van het toneel. In financieel opzicht won BDUmedia, maar Wijk verloor een krant.

LOKALE BINDING De Wijkse Courant werd natuurlijk ook wel eens het lokale sufferdje genoemd, maar het was wel dé krant van Wijk. Sterk verankerd met veel lokaal nieuws, actualiteiten, Wijkse columns, persoonlijke portretten. BDUmedia heeft dat niet voortgezet, lezers zien voornamelijk nieuws uit de wijde omgeving. Het Wijkse hart is verdwenen. 

IEDEREEN PROBLEMEN Niet alleen de krant zit in de financiële problemen, de lezers dus ook. Ga je nu als huis-aan-huiskrant geld vragen aan deze lezers? Waarom zouden ze een ‘premium’ betalen voor artikelen waarvan ze de inhoud niet kennen? Waarom zou je daarnaast nóg meer geld doneren aan een partij die de Wijkse trots om zeep heeft geholpen? 

VERTROUWEN WEKKEN Hoe zou je het wel kunnen oppakken als krant? Mijn advies zou zijn om het vertrouwen terug te winnen. Breng de Wijkse Courant weer tot leven. Ga in gesprek met de lokale freelancers, zij kennen Wijk. Vraag de lezers niet om geld, maar om wat ze willen lezen. Laat de krant weer bij iedereen thuis bezorgen. Leg er voldoende neer bij de winkeliers, dan lever je misschien ook nog een economische bijdrage. 

Een krant is niet alleen een financiële begroting, een krant verbindt de lezers. 

Met vriendelijke groet,

Dieter de Vroomen


Reactie redactie Wijks Nieuws:

Dieter de Vroomen benoemt goede punten. Hadden wij het als uitgever al moeilijk voordat het coronavirus naar Europa en ook naar Nederland kwam? Zeker. De hele uitgeverijsector in Nederland en daarbuiten heeft het al decennialang zwaar. Met de komst van het internet kregen ondernemers er een platform bij om te adverteren bij Google en Facebook. Met deze crisis daar bovenop krimpen de inkomsten drastisch. 

Dit is niet lang houdbaar en daarom komen wij in actie. Journalistiek is niet gratis, is de boodschap die BDUmedia, maar ook al die andere uitgeverijen in Nederland, de afgelopen weken naar buiten hebben gebracht. Een van die andere uitgeverijen is De Persgroep, voormalig uitgever van de Wijkse Courant. 

De Vroomen maakt BDUmedia het verwijt dat we de Wijkse Courant om zeep hebben geholpen. We kennen dat gevoel, maar weten uit ervaring dat het niet terecht is. BDUmedia verkocht per 1 januari vier titels in de Betuwe aan De Persgroep. Dit deed zeer. Nieuwsblad Geldermalsen werd opgericht in 1934 en ging ter ziele. Eindredacteur Louis van Oort, zelf woonachtig in Geldermalsen, was jaren het gezicht van deze krant geweest. Hij was er doodziek van. Toch had hij begrip:

,,Door ondernemersogen gezien snap ik het. Het kan niet uit om meer dan één huis-aan-huis-blad in een regio overeind te houden. Dat er dan gekozen is voor een uitruil snap ik, om in in ieder geval één weekkrant overeind te houden. Beide partijen hebben op sommige plekken in moeten leveren om er elders goed voor te komen staan in de strijd met digitale mediagiganten als Google en Facebook. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het er slecht mee gehad.’’

Louis kijkt vooruit en is inmiddels eindredacteur van Bunniks Nieuws en achtervang voor eindredactie van Wijks Nieuws. Wij leverden in in de Betuwe, De Persgroep leverde in in de Kromme Rijnstreek, waaronder in Wijk bij Duurstede. Dat is voor beide partijen zuur, maar ook de enige manier om de lokale journalistiek te versterken. Dat het verdwijnen van de Wijkse Courant gebeurde vlak voor het jubileum maakt het extra gevoelig. Daarvoor alle begrip. 

Een krant is zeker niet alleen een financiële begroting. En dat hebben we gemerkt afgelopen week. Sinds onze noodkreet vorige week op papier en online zijn er zoveel hartverwarmende reacties binnen gekomen. Ook zeker in Wijk. Van het Revius, van de Kaieschaiters, de gemeente, van vele lezers en ondernemers. Door hen komen we ook deze week weer uit op papier. En blijft de meeste informatie voor iedereen beschikbaar. Abonnees krijgen daar bovenop een aantal achtergrondverhalen. Door al die sympathisanten hebben we nog steeds een lokale krant in Wijk bij Duurstede. Met Ali van Vemde al 18 jaar als lokale verslaggever. Met Kuun Jenniskens sinds twee jaar als politiek verslaggever. Met To Sytsma al bijna 20 jaar als eindredacteur.

We blijven strijden om dat zo te houden. De Wijkse Courant krijgen we er niet mee terug. Maar we hopen als Wijks Nieuws de plek in de Wijkse samenleving te behouden en te versterken.

Agnes Corbeij

Content manager BDUmedia

advertentie
advertentie