Afbeelding
Afbeelding van Pete Linforth via Pixabay

Maximale snelheid omlaag op provinciale weg

20 maart 2020 om 09:46 Partnercontent

Van 80 kilometer per uur naar 60 kilometer per uur, het is het plan voor de Graaf van Lynden van Sandenburgweg tussen Cothen en Werkhoven. Het is nog wel even wachten op de nieuwe regeling, want tot begin januari van dit jaar kon er nog bezwaar worden aangetekend. Bewoners twijfelen of de maatregel zin heeft.

Snelheid op Utrechtse wegen omlaag
Op de provinciale wegen in Utrecht wordt het straks behoorlijk vaart minderen als het aan provinciebestuurder Arne Schaddelee van de ChristenUnie ligt. Het voorstel stuit echter op kritiek, zowel in de politiek als onder bewoners. Zo moet een weg anders ingericht worden volgens de voorzitter van Veilig Verkeer Nederland. Het verlagen van de maximumsnelheid kan vooral bij een provinciegrens verwarrend zijn voor automobilisten. Als het onduidelijk is hoe hard men mag rijden op bepaalde stukken komt het de verkeersveiligheid niet ten goede. Momenteel zit het plan in de studiefase, waarbij wordt bekeken hoe de snelheid veilig verlaagd kan worden. Het gaat dus niet over de vraag of de maatregel wordt ingevoerd, maar hoe de weg ingericht gaat worden om een veilige situatie te creëren.

Graaf van Lynden van Sandenburgweg naar 60 km/u
Tot begin januari kon er bezwaar ingediend worden tegen het verlagen van de maximum snelheid van 80 naar 60 kilometer per uur. Half februari buigt de provincie zich opnieuw over het vraagstuk, waarbij het gaat om het stuk weg van de rotonde bij Cothen tot het Tango-tankstation. Er zijn hier al een aantal mensen omgekomen. Wat er uiteindelijk besloten gaat worden ligt aan de bezwaren. Onder de bewoners heersen namelijk wisselende gevoelens. Er zijn bewoners die twijfelen aan de effectiviteit. Doordat er vaak file staat is de snelheid al laag, waardoor het te betwijfelen is of de maatregel zorgt voor een veiligere situatie, betogen enkele inwoners.

Stijging verkeersdoden in Nederland
Niet alleen in Wijk bij Duurstede komen steeds meer fatale ongevallen voor. In heel Nederland is een stijgende trend te zien. Verhoudingsgewijs vallen er veel doden in het verkeer onder ouderen op de fiets. Onder de leeftijdsgroepen tot 50 jaar vallen de meeste dodelijke verkeersslachtoffers als inzittende bij een auto-ongeval. Daarnaast wordt er ook veel blikschade gereden. Autoverzekering vergelijken is dus geen overbodige luxe en zorgt ervoor dat men de autoverzekering met de best passende dekking heeft. Het is lastig om een directe oorzaak aan te wijzen voor het toegenomen aantal ongelukken. Een aantal maatschappelijke trends die verantwoordelijk kunnen zijn voor de stijging zijn bijvoorbeeld de vergrijzing, telefoongebruik in het verkeer en de opkomst van de elektrische fiets.

advertentie
advertentie