Afbeelding
Marije Koopmans

Team Verhoef | BLOG 17 - Extra bagage

5 november 2019 om 09:08 Overig

Na een paar dagen Peniche zorgde een regenachtige weersvoorspelling ervoor dat we de camper gereed maakten voor vertrek naar Lissabon. Op Instagram zagen we bij meerdere reizigers een mooie plek langskomen om te verblijven. Niet in de stad zelf, maar aan de overkant van de rivier de Taag. Een grote plaats aan het water, naast een veerpont die in een kwartier naar het centrum vaart. Met bewaking zelfs, en dat voor het lage bedrag van twee euro per nacht.

Op tijd vertrokken we 's ochtends uit Peniche. We ontbeten onderweg. In Portugal is het gebruikelijk koffie te drinken in een café buiten de deur. Daarvan zijn er veel, langs de weg of in een dorpje. Volgens gebruik hoort er bij koffie een pastei de nata, een caramelachtige zoetigheid met custard pudding als vulling. Ook als licht ontbijt voldoet het, ondervonden we.

Aangekomen op de camperplaats, met een prachtig uitzicht over het water en Lissabon, besloten we om pas de volgende dag de stad te bezoeken. De sportieve inspanningen rondom het surfen en wandelen over het strand in Peniche bleken enige vermoeidheid met zich meegebracht te hebben. De rest van de dag relaxed 'thuis' doorbrengen, met hapjes en drankjes en een paar afleveringen Game of thrones, was daarom een goed idee. Ondertussen genoten we alvast op afstand van de lichtjes van Lissabon.

Bijgekomen en uitgerust begonnen we de volgende dag aan ons tripje naar de stad. We kochten tickets voor de boot en na een, op enkele minuten na, rustige overtocht, zetten we voet aan wal in Lissabon. Vooraf hadden we niet uitgezocht wat we precies wilden doen. Enerzijds was dat bewust en ging het ons vooral om een indruk van de stad. Anderzijds is iets uitzoeken op sommige momenten lastig, wegens het ontbreken van goede internet mogelijkheden. Leuk was het daarom dat we, ook weer via Instagram, veel tips ontvingen van must see's, do's en zelfs eat's. Bij aankomst in de stad zochten we een koffietentje op, waar we enkele tips samenvoegden tot een plan voor de dag. We waren er klaar voor.

Het grote plein Terreiro do Paço, tram 28, door kleine straatjes wandelen, via een kleine wijnbar door naar een restaurantje in de wijk Alfama, als toetje naar een ijssalon en tenslotte de veerpont terug naar de camperplaats. Zo verliep de dag. Vol spontane activiteiten, die er voor zorgden dat we Lissabon als een hele gave stad beleefden.

We bleven bij de keus de stad slechts één dag te bezoeken, ondanks dat het echt heel leuk was en we natuurlijk maar een fractie deden en zagen. Een groot aantal onopgevolgde tips was het gevolg, maar de stad liet zo'n positieve indruk achter, dat we ons hebben voorgenomen er absoluut terug te komen voor een veel uitgebreider bezoek. Nu voelde het echter, wederom, goed om voor de rust en ruimte van zee en strand te kiezen. De volgende dag reden we dan ook naar de zuidelijke golven. Met een dosis stadse energie en dynamiek als extra bagage.

__
Beleef op YouTube (www.youtube.com/teamverhoef) en Instagram (www.instagram.com/team_verhoef) mee hoe we ons 'normale' leven een jaartje onderbreken. Je kunt volgen waar in Europa we zijn en wat we meemaken.