Jan Heijman en Ireen Elkhuizen beide 40 jaar in het onderwijs
Jan Heijman en Ireen Elkhuizen beide 40 jaar in het onderwijs Marijke Dekker

"Kinderen geven je energie"

2 oktober 2019 om 10:04 Onderwijs

WIJK BIJ DUURSTEDE Ze zijn beiden 40 jaar in het onderwijs werkzaam. Leerkracht Ireen Elkhuizen (73) en directeur van basisschool De Horn Jan Heijman (62) vinden dat zelf niet zo bijzonder, geen verdienste. In die vier decennia is het onderwijs flink veranderd. Wat niet veranderde, is de liefde voor het vak. "We zouden het zo weer overdoen."

Wat er zo mooi is aan het onderwijs? "Ik voel mij als een vis in het water", vertelt Ireen, die nu zorgkinderen een-op-een begeleidt. "Al mijn creativiteit kan ik kwijt. Mooi ook om te ontdekken dat elk kind anders leert. En zich anders ontwikkelt. Ik stel mijzelf altijd de vraag: 'Hoe kan ik jou bereiken?'. Al moet ik springen of zingen. Nu kan ik volledig gepersonaliseerd lesgeven, maar ook in grote klassen was dat altijd al mijn insteek. Dit vak is intensief, maar ook zo boeiend en creatief."

VOOR GEEN GELD Ook Jan, die 13 jaar voor de klas stond en daarna directeur werd, zou voor geen geld het onderwijs gedag zeggen. "Ik ben vooral heel blij met dit schoolteam. Echt een team waarop je kunt bouwen. Harde werkers, staan open voor vernieuwing, houden mij scherp. En de kinderen? Die geven je energie. Je krijgt veel terug voor wat je erin investeert."

PAPIER WERD CHROMEBOOK In die 40 jaar is er veel veranderd. Zo zijn pen en papier grotendeels vervangen door digiborden en Chromebooks, draait het niet meer alleen om kennis aanleren, maar ook om zelf onderzoeken en om sociale vaardigheden, en geldt niet langer 'one size fits all'.

FOUT? GOED ZO! Een fout wordt anno nu gezien als iets positiefs. Jan: "Formatief evalueren heet dat. Als een kind een fout maakt, zijn we blij, want je leert ervan. Daarmee voorkom je dat kinderen zich minder voelen of faalangst ontwikkelen. Verder geven we nu Engels, werken met IPC, en gebruiken Gynzy en andere interactieve software die de leerling direct feedback geeft."

UNIVERSITAIRE PABO Het lerarentekort is een grote zorg. Jan: "Als de salarissen op dit niveau blijven, zeggen mensen: 'Dat ga ik mooi niet doen!'. Op een vacature heb ik laatst bedroevend weinig brieven ontvangen. We hengelen wel bij andere scholen, maar dan hebben zij weer een probleem. De vijver is opgedroogd, zo kan het niet langer. De leerlingen hebben meer goede docenten nodig." Oplossingen zien ze in een universitaire pabo en op dat niveau afgestemde salarissen. Ook goede begeleiding van beginnende docenten zou helpen.

TOEKOMST Hoe ze de toekomst zien? Ireen weet het zeker: zolang het kan, blijft ze lesgeven. "Wat ik nu doe is zó leuk: zorgkinderen een-op-een helpen. Daarbij kan ik letterlijk alles uit de kast halen, hoe onorthodox ook. En je bouwt een band met elkaar op. Als het tot resultaten leidt, is dat een heerlijk gevoel." Ook Jan blijft graag nog flink wat jaren aan boord: "Ik werk samen met leuke mensen en er staan veel veranderingen op de rol. Mooi om te blijven vernieuwen, om te zorgen dat kinderen met plezier naar school gaan en hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen."

advertentie
advertentie