Finland
Finland Team Verhoef

Team Verhoef | BLOG 08: Steeds verder van huis

26 augustus 2019 om 15:30 Overig

Finland. Dat is waar we nu zijn en het is prachtig. We begonnen in Helsinki, waar we aankwamen met de veerboot na twee uur varen. Moesten we nou tussen de vrachtwagens of campers? Twijfel, dus maar naar het poortje van de personenauto's, waar een kassa was, een stuk lager was dan de cabine, waar we ongetwijfeld het juiste ticket konden kopen. Naar beneden hangend uit het raam kochten we tickets en sloten we aan in de rij. Die voor de campers.

De veerboot lag nog niet in de haven en inmiddels hebben we bij elke stop vaste dingen die we snel doen, zoals water bijvullen of naar het toilet gaan. Eenmaal op de boot, sloten we de camper af en gingen we naar boven, waar een enorme hoeveelheid lounges, restaurants en café's bleek te zijn. Inmiddels was het half acht en het hamburgerrestaurant aan boord verzorgde onze avondmaaltijd. De zee was kalm en zo vaarden we rustig naar Helsinki.

Daar aangekomen reden we door de verlichte stad en haven, om vervolgens uit te komen bij een camperplaats op een schiereiland, aan het water. Dit bleek overigens ook de parkeerplaats van de dierentuin te zijn, waar de volgende ochtend mensen af en aan reden om een plekje voor hun auto te zoeken. Ongetwijfeld heeft iemand zich met enige irritatie afgevraagd waarom wij drie plaatsen in beslag namen. Gezien de parkeerwacht er niet van blikte of bloosde en ons er niet op aansprak, lieten ook wij het voor wat het was.

Vanaf hier was het vijf kilometer fietsen naar de stad, die we de volgende dag verkenden. Het leuke van op de fiets gaan is dat je heel veel kunt zien op één dag, doordat je overal makkelijk heen kunt. Helsinki heeft een grote hoeveelheid fietspaden, waarbij er een klein verschil is ten opzichte van Nederland. De fiets- en voetpaden zijn gecombineerd in één pad, met of zonder streep, en vaak ook in twee richtingen. Aan welke kant van de weg je het pad neemt maakt niet uit. We constateerden tijdens het fietsen één van de weinigen te zijn die geen helm droegen. Bij het nakijken van de regels bleek er inderdaad een verplichting tot het dragen ervan te zijn. Echter, met uitblijven van boetes bij het niet dragen. Tja.

Helsinki bracht vermakelijke dingen als een zeepkistenrace, kathedralen, een park met veelal Aziatisch eetkraampjes. En crêpes, tot genoegen van Boet. Na een dagje stad, een kleine avondwandeling door het donkere bos met eekhoorns en hazen en het voorbereiden van een bijtijds vertrek, viel voor ons de nacht.

Om 7.00 uur de volgende ochtend ging de wekker. Om een flink stuk noordelijker uit te komen, in de wetenschap ons niet zo snel te verplaatsen als met de auto, deden we deze concessie wat betreft nachtrust. Het was zondag, de dag waarop ons ontbijt traditiegetrouw met toast en scrambled eggs en een, meestal zelfgemaakt, taartje bestaat. We reden eerst een stuk en gebruikten de eerste stop voor het nuttigen van het ontbijt. Eitjes gebakken, koffietje gemaakt en de chocoladecake aangesneden. De inmiddels enigszins wakkere Boet en Mido, die de eerste kilometers gebruikten om verder te slapen, vonden dit een prima moment om wakker te worden.

Einde dag kwamen we aan bij een idyllische verlaten plek aan een meer, met picknicktafels, mogelijkheden voor een kampvuur en barbeque. Hoorden we nou geluiden van een rendier of hert uit het bos? Zo gaaf, dit was waar we op hoopten in Scandinavië! 's Nachts was er de maan, waardoor het gelukkig niet volledig donker was, en complete stilte. En 's ochtends was er regen. Dus, we trokken door, op zoek naar meer van dit soort plekken. Wat soms lukte en soms niet. Op elke plek is altijd wel iets dat aansluit bij wat we zoeken. Uitzicht over water, fietsen of hiken door een natuurgebied. Of meer praktisch, zoals de mogelijkheid de was te kunnen doen.

En nu? We zijn inmiddels in Noorwegen aangekomen, waar de eerste fjorden zichtbaar zijn. Ook hier is het weer prachtig. Het besef van dag en tijd raken we een beetje kwijt. Mido en Boet krijgen rust over zich heen, door het besef dat er echt veel te zien en beleven is tijdens reizen. En door free wifi bij de tankstations en supermarkten. Daardoor is er contact met vrienden, wat voor hen, begrijpelijk, enig punt van zorg was voordat we vertrokken. We realiseren ons beter dat we dit écht aan het doen zijn, dat het anders is dan een vakantie en hoe uniek het is dit te kunnen doen met z'n vieren. En we zijn nog maar net begonnen!

__
Beleef op YouTube (www.youtube.com/teamverhoef) en Instagram (www.instagram.com/team_verhoef) mee hoe we ons 'normale' leven een jaartje onderbreken. Je kunt volgen waar in Europa we zijn en wat we meemaken.