Rutger van Stappershoef presenteerde Wijk bij Duurstede magazine in april
Rutger van Stappershoef presenteerde Wijk bij Duurstede magazine in april Ali van Vemde

Centrummanagement wil Wijkse historie levend houden

13 juli 2019 om 14:40 lokaal

WIJK BIJ DUURSTEDE Het Merk Wijk bij Duurstede lanceren, dat was de taak die centrummanger Rutger van Stappershoef kreeg in 2017. Het Merk werd een logo plus de slogan 'Wijk bij Duurstede kleine stad grote geschiedenis' en de vijf verhalenvertellers: onderofficier Titus, de rijke vrouw Katla, herbergier Zwarte Robert, De Deense Viking Rorik en bisschop David van Bourgondië. Zij vertellen over de belangrijke periodes, zoals de Romeinse tijd, de Vikingen en bisschop David van Bourgondië. Op 11 april nam Rutger van Stappershoef afscheid en gaf het stokje over aan Joke Twigt.

Ali van Vemde

Bij zijn afscheid lanceerde Van Stappershoef het 'Magazine Wijk bij Duurstede'. Een magazine vol leuke plekjes, mooie winkels, bijzondere evenementen, unieke verhalen en fraaie foto's. Dit magazine is in de gemeente huis-aan-huis bezorgd. De Stuurgroep Stadspromotie vroeg Joke Twigt of zij het werk van Van Stappershoef over wilde nemen en het merk Wijk bij Duurstede verder uit wil bouwen. Twigt is verander- en programmamanager en was eerder betrokken bij onder meer Dorestad Wereldstad, Kleurrijk Wijk en Platform Wijk. Het komende jaar staat vooral in het teken van het verder aanjagen, borgen en promoten in Wijk bij Duurstede en de regio. Het is de bedoeling dat bezoekers meer redenen hebben om de stad langduriger te bezoeken, maar dan moet je ook wel wat te bieden hebben.

{ONDERSTEUNING] Inmiddels zijn we een paar maanden verder en is ze al volop aan de slag. "Wij willen vooral de historie levend houden," vertelt Joke Twigt. "Het aantal prioriteiten hebben we teruggebracht. Nu ligt onze aandacht vooral bij VVV marketing en het museum. Ik doe dit niet alleen, maar krijg ondersteuning van Martin Vastenhout (vanuit het museum) en Martine van Amerongen (vanuit de VVV)." Regelmatig is er overleg. De komende tijd houdt het centrummanagement zich bezig met een herverdeling van de taken en het budget. "Belangrijk is het om de attractieve waarde van ons unieke centrum te benadrukken. Dat geldt niet alleen voor toeristen, maar ook voor bewoners en bedrijven."

Steeds meer bezoekers weten Wijk bij Duurstede te vinden, niet alleen vanuit Nederland, maar ook van daar buiten. En dat is ook niet zo gek, want de stad heeft heel wat te bieden, zowel op het gebied van historische gebouwen en een schitterend landschap, als ook de leuke winkeltjes en vele café's en restaurants. Maar dan moet men Wijk bij Duurstede wel weten te vinden. Creatieve ideeën, laat het weten aan centrummanager@wijkbijduurstede.nl

advertentie
advertentie