Een volle zaal
Een volle zaal Autisme Wijk bij Duurstede

Boos worden werkt niet!

21 april 2019 om 15:28 lokaal

WIJK BIJ DUURSTEDE In een bomvolle aula van het Revius Wijk sprak Colette de Bruin vorige week over de Geef me de 5 methode, een methode die ingezet kan worden bij mensen (kinderen en volwassenen) met autisme. De avond was een initiatief van drie inwoners uit Cothen en Langbroek. Zij kunnen niet anders dan tevreden terugkijken op deze avond.

Autisme op de kaart zetten en bespreekbaar maken, dat waren twee belangrijke punten waarvoor Anneke, Patricia en Ellen vorig jaar bij elkaar gingen zitten. Als ouders, tante en lerares hebben zij dagelijks te maken met autisme en hebben ze vooral geleerd hoe je kunt communiceren met een kind met autisme. Hun concrete idee was om de Geef me de 5 methode een podium te geven. 'Mensen die de methode kennen, weten dat deze werkt. En dat er belangstelling was bleek al snel, binnen 3 weken waren er 300 kaarten verkocht', zo kijkt Anneke terug op de voorbereiding op de avond.

Dat de aula van het Revius Wijk vol zat was niet helemaal vreemd. Sinds het verschijnen van haar laatste boek in november 2017, is Colette op theatertournee en sprak ze al veertigduizend mensen toe: "De Geef me de 5 methode is praktisch en toepasbaar. In heel Nederland wordt de methode door ouders én professionals omarmd. Bij autisme werkt het brein anders. Zodra je dat weet, kun je een manier zoeken zodat het brein het wel begrijpt. Geef me de 5 laat mensen begrijpen'"zo vat Colette de methode kort en krachtig samen.

Begrijpen dat iemand een andere communicatie nodig heeft, maar dat communiceren wel degelijk mogelijk is. Het zijn kernbegrippen van de Geef me de 5 methode. Er zijn veel verschillende vormen en gradaties van autisme, vooral bij kinderen is het belangrijk dat er snel gezocht wordt naar, hoe je het beste met hem of haar kunt communiceren. Colette: 'Belangrijk is, te beseffen dat boos worden niet werkt. Een kind dat autistisch is, krijgt informatie op een andere manier binnen. Wat je als ouder of leraar zegt, komt op een gebruikelijke manier dus eigenlijk helemaal niet aan. Het is dan belangrijk dat je samen gaat kijken, hoe je hetzelfde verhaal bij het kind met autisme wel goed krijgt uitgelegd. Vanuit een positieve gezamenlijke aanpak. Dus niet boos tegenover je kind gaan staan als het weer fout is gegaan, maar er naast!'

Twee uur lang heeft Colette de zaal aan haar voeten. Het regelmatige geroezemoes, gegrinnik, gelach en geknik bevestigd de herkenning van de zaal. In de aula bevindt zich namelijk een publiek bestaande uit ouders en professionals die allemaal met autisme te maken hebben. Herkenning van begrippen als 'overleven', ongewenst gedrag', 'vaak bonje', ze komen allemaal langs en worden veel herkend. Als moeder heeft Patricia de Geef me de 5 methode succesvol ingezet. Patricia: "Belangrijk is, dat we beseffen dat een kind niet anders wil zijn. Een kind wil niet boos zijn, agressief worden, of ander verdrag tonen. Het wil graag begrepen worden, communiceren en een leuke tijd hebben. Juist daarom is deze methode voor mij als ouder zo belangrijk geworden."
Ouders die meer willen weten over de Geef me de 5 methode kunnen verder kijken op www.geefmede5.nl. Op de site staat veel informatie, en ook bruikbare gereedschappen.

Ellen, Patricia en Anneke kijken met tevredenheid terug op een fantastische avond; missie geslaagd!

advertentie
advertentie