Anneke, Ellen en Patricia van Autisme Wijk bij Duurstede
Anneke, Ellen en Patricia van Autisme Wijk bij Duurstede Autisme Wijk bij Duurstede

Lezing over autisme bij ReviusWijk

10 april 2019 om 14:31 lokaal

WIJK BIJ DUURSTEDE Op 16 april geeft Colette de Bruin bij ReviusWijk een lezing over autisme. Niet alleen voor ouders, maar ook mensen die hier in het dagelijks leven mee te maken krijgen. Wat het betekent om hier mee om te gaan, weten de initiatiefnemers van Autisme Wijk bij Duurstede als geen ander.

Ali van Vemde

Mensen met autisme nemen informatie anders tot zich. Zo ook het 8-jarige zoontje van Anneke. "Dit geldt niet alleen voor informatie die verbaal gaat, maar geldt voor alle zintuigelijke prikkels. Dit maakt dat wij op een bepaalde manier met hem om moeten gaan zodat hij het blijft begrijpen en daarmee grip blijft houden op de situatie en zijn omgeving. Hiervoor maken wij gebruik van de Methode 'Geef me de 5'. Met deze methode hoeven we geen strijd meer te voeren met hem maar kunnen we naast hem gaan staan. En dat is zo fijn!" Ze geeft een voorbeeld om te laten zien hoe het werkt in zijn hoofd: Vandaag eten we buiten. Mama: "Wil je appelmoes?" Ons zoontje: "Mama, deze vraag kan er niet meer bij in mijn hoofd! Weet je niet wat er nu allemaal binnenkomt?" Mama: "Nee wil je me dat vertellen?" Ons zoontje: "Hoor je die irritante duif niet continue koeren en de auto's die telkens langskomen, het getik van het bestek op de borden EN jij die ook nog een vraag aan mij stelt!" Op dat moment begrijp ik dat de appelmoes er niet meer bij past.

GEEN KWAJONGENSSTREEK Ook de zoon van Patricia (9) heeft autisme. Hij zit op het regulier onderwijs en heeft wat begeleiding. Hanneke is zijn begeleidster en leert hem hoe hij met angsten en overprikkeling om kan gaan. Patricia: "Als ik bij het schoolhek sta en de juf komt mee naar buiten na school weet ik al genoeg, er is weer wat gebeurd. Er blijkt een poppetje op de wc deur te zijn getekend. Zoon Ward ontkent, maar als hij een poppetje op papier moet tekenen is dat exact hetzelfde poppetje. De dader is er gloeiend bij. De zorg van de juf is vooral dat hij blijft ontkennen en liegen terwijl ze hem wilt helpen. Thuis vroeg ik vriendelijk en kalm of Ward kon uitleggen wat er gebeurd was. Hij kijkt me wanhopig aan en zegt: "Hanneke zei, dat als ik een vol hoofd heb, ik een poppetje moet tekenen. Maar alleen als ik tijd heb... en op de wc heb ik tijd... Ik wilde niemand boos maken." En hij barst in huilen uit. Wat Hanneke niet had gezegd, was dat het poppetje altijd op papier getekend moet worden. De samenhang miste en Ward deed iets wat niet mocht. Ward neemt alles letterlijk en hij overdenkt alles. Hij houd zich bezig met levensvragen waar een kind van 9 zich nog helemaal niet druk om hoort te maken. Hij vindt dat mensen zich vaak gedragen als robotten en daarom maar een kunstje doen. Waar iedereen rechts gaat, wil hij weten wat er links is. Hij reageert niet altijd (sociaal) handig, zeker niet als hij vol zit van alle prikkels. "De diagnose ASS was even slikken. We zijn ons gaan verdiepen in autisme en woonden diverse lezingen van Geef me de 5 bij. We hebben geleerd door zijn ogen te kijken en hem uitleg te geven. Ward is enorm veranderd in zijn gedrag. Dankzij methodiek die Colette de Bruin biedt hebben we vertrouwen in zijn toekomst en kunnen we hem de begeleiding geven die hij nodig heeft om later prima te kunnen functioneren in de maatschappij".

VOOR ALLE LEERLINGEN Leerkracht basisonderwijs Ellen begeleidt al 17 jaar kinderen op de weg naar de toekomst. "Ook ik volgde meerdere lezingen van Geef me de 5! en ik zie dat de werkwijze werkt voor alle kinderen. Niet alleen voor ouders en leerkrachten die de meeste tijd doorbrengen met het kind. Ook de voetbaltrainer, de moeder van een vriendje, de buurvrouw, kunnen het verschil voor een kind maken. Gezien en begrepen worden, dat wilt toch iedereen"?

Meer informatie op de website www.autismewbd.nl.

advertentie
advertentie