Paul Jansen vertelt over de werking van de hersenen.
Paul Jansen vertelt over de werking van de hersenen. QuaRijn

De wondere wereld van dementie

14 november 2018 om 11:21 Sport/sport Deel je nieuws

Steeds meer mensen krijgen dementie. QuaRijn heeft voor het eerst een Dementiecongres georganiseerd in het Ewoud en Elisabeth Gasthuis in Wijk bij Duurstede. Er waren 200 enthousiaste medewerkers aanwezig, waaronder veel verzorgenden en verpleegkundigen. Maar ook medewerkers die zijdelings te maken hebben met dementie cliënten.

Cognitiewetenschapper Paul Jansen vertelt tijdens zijn lezing dat mensen met dementie altijd in het nu leven. Hij adviseert dan ook om vanuit deze visie in de zorg te werken. Cliënten vallen terug in primair gedrag en herinneren zich met name de ‘plaatjes’ van vroeger. Er komen ook geen nieuwe plaatjes meer bij. Een cliënt met dementie herinnert zich hoe een WC er vroeger uitzag of dat je tegen een boom kunt plassen. In zorginstellingen zie je echter moderne WC’s en mooie wandstickers van bomen op de muur, voorzien van bijbehorende plantenbakken. Het is dan ook voor de hand liggend dat mensen de weg naar de WC niet altijd weten te vinden of de WC niet als zodanig herkennen. Zo kan het voorkomen dat iemand zomaar tegen de wand met bomen aan plast. De tip is dan ook om te zorgen voor universeel meubilair en voorwerpen die iedereen herkent, ongeacht het plaatje dat je zelf in je hoofd hebt.

Als een cliënt niet voldoende drinkt werkt het niet om steeds te zeggen: “Goed drinken hoor!” Wat wel werkt is zelf jouw glas naast dat van de cliënt te zetten en dan steeds een slok te nemen en samen te proosten. 

Consultant en trainer Jos Cuijten beschrijft tijdens haar lezing hoe je kunt leren mensen te ‘volgen’ in plaats van ‘in de oplossing schieten’. Hoe maak je contact met iemand die dementie heeft en wat bedoeld iemand nu echt? Het lastige is de wanhoop die zorgverleners en mantelzorgers ervaren. Keer op keer dezelfde vraag van iemand beantwoorden die je niet kunt oplossen: “Wanneer mag ik naar huis?”

Als het typetje Johanna de Rooij confronteert Cuijten de deelnemers met indringende vragen van een dementie cliënt. Hoe krijg je contact? Is de vraag echt het probleem? Of gaat het om het rouwproces waar een dementie cliënt midden in zit: altijd iets kwijt zijn, jezelf kwijt zijn. Er is geen kantenklare oplossing. Als je zelf in de rouw bent wil je ook dat iemand vooral naar je luistert.

Jos Cuijten confronteert zorgmedewerkers met de indringende vragen van Johanna de Rooij
advertentie
advertentie