Consulent mantelzorg Karen Spierenburg
Consulent mantelzorg Karen Spierenburg Stichting Binding

Tien jaar Consulent Mantelzorg

18 oktober 2018 om 11:05 lokaal

WIJK BIJ DUURSTEDE Tien jaar geleden begon Karen Spierenburg als consulent Mantelzorg bij Stichting Binding. Nu de jaarlijkse Dag van de Mantelzorg aanstaande is, is dit de eerste van een serie over De Mantelzorger. "De tijd is eigenlijk voorbij gevlogen," lacht Karin Spierenburg. "Het Steunpunt was niet het echte beginpunt. In het E&E Gasthuis als iemand die een aantal uren kon besteden aan het ondersteunen van de Mantelzorg. Dat bleek al snel niet voldoende."

Voor Spierenburg begon de zoektocht naar de Mantelzorger. "De groep in beeld krijgen en ondersteunen, zo breed was de begin opdracht. De Mantelzorger zoeken en verleiden om hulp te zoeken. In het begin hadden we een bestand met zo'n vijftig bekende mantelzorgers. Nu, tien jaar later, gaan we richting de vijfhonderd. Maar dan missen we in onze gemeente alleen al nog steeds duizenden mensen. De mantelzorger ziet zichzelf namelijk niet als speciaal. Het gaat altijd om situaties waarin mensen terecht komen. Vaak een familielid, ook wel een buur die zorg nodig heeft en die de mantelzorger vanuit een relatie gewoon gaat helpen. De consequenties kunnen enorm zijn. De zorgvraag wordt langzaam steeds zwaarder, omdat de naaste steeds meer zorg vraagt."

ZORGVRAAG CENTRAAL Het Steunpunt Mantelzorg heeft de afgelopen tien jaar geprobeerd de nadruk meer op de mantelzorger te leggen. "Groepsbijeenkomsten waren heel erg ingestoken vanuit de zorgvraag. Wij zijn gaan werken aan bijeenkomsten waarin de rol van de mantelzorger in de zorgvraag centraal staat. Ik merk dat we nu veel meer te pakken hebben waar Mantelzorgers over willen praten. De bijeenkomsten worden steeds beter bezocht." Ook koos het Steunpunt Mantelzorg voor een individuele aanpak. Spierenburg: "Ik vond juist aandacht voor het individu belangrijk. Elke situatie is immers vooral ook uniek. Voor de Mantelzorger zorgen is maatwerk!" Omdat de mantelzorger lang niet altijd uit zichzelf hulp, ondersteuning of een luisterend oor gaat zoeken, investeerde Spierenburg ook in contacten met professionals. "Uiteraard zijn er goede contacten met huisartsen, Loket Wijk en wijkverpleegkundigen. Met alle veranderingen in het landschap van de zorg is het niet gemakkelijker geworden. Voor veel Mantelzorgers is het onduidelijk waar zorg gehaald kan worden. Daarin kunnen wij advies geven."

RESPIJTZORG Door het inzetten van collega Suzanne Vrolijk was het Steunpunt in staat bijvoorbeeld het aanbod meer te differentiëren: er zijn groepsbijeenkomsten rond Dementie, NAH en Autisme en overstijgende bijeenkomsten, bijvoorbeeld rond rouw en verlies. Spierenburg vraagt nog wel speciale aandacht voor respijtzorg, zorg waarbij de mantelzorger even kan wegstappen uit het zorgen. Dit kan breed zijn. Van een vrijwilliger die even bij de zorgvrager gaat zitten tot een tijdelijke opname van de zorgvrager, zodat de Mantelzorger even een paar dagen er tussenuit kan. "Er zijn al mogelijkheden, maar ik zie dat we deze in de nabije toekomst steeds verder moeten uitbreiden," zo kijkt Spierenburg vooruit.

advertentie
advertentie