Agnes onderweg naar een interview.
Agnes onderweg naar een interview. Angeliek de Jonge

Journalist over lidmaatschapsmodel WijksNieuws.nl; ‘We willen de bijzondere verhalen van inwoners blijven vertellen’

30 mei 2023 om 08:54 Achtergrond Tips van de redactie

WIJK BIJ DUURSTEDE Op de Facebookpagina van WijksNieuws.nl stellen inwoners regelmatig vragen over het betalen voor (lokale) journalistiek. Wat is de reden dat ook dit nieuwsblad artikelen achter een betaalmuur zet? Agnes Corbeij, journalist, geeft een toelichting. ,,Een verhaal is een product. Dat product maken, kost tijd, kennis en dus geld.”

door Alex Monster

Agnes, je bent journalist bij WijksNieuws.nl en ook bij  BunniksNieuws.nl en HoutensNieuws.nl. Hoe ziet je dag eruit?

Agnes: ,,Ik werk parttime als verslaggever en maak allerlei soorten verhalen. Samen met mijn lokale collega’s Ali van Vemde en Kuun Jenniskens volg ik de ontwikkelingen in Wijk en omgeving op allerlei terreinen. 

We verzetten met weinig mensen veel werk. Al met al proberen we met bescheiden middelen zoveel mogelijk relevant en interessant nieuws te publiceren. Het blijft een mooie taak en uitdaging om dat voor Wijk te kunnen doen. 

De redactie houdt zich bezig met planning en organisatie. Zij zorgen ervoor dat de website actueel is, houden de social media bij en zorgen ervoor dat de krant gevuld wordt met het laatste nieuws. Daarnaast houden ze de mail in de gaten, hebben ze contact met lezers en volgen natuurlijk het laatste nieuws via allerlei kanalen. Als er in de gemeente Wijk nieuws is waar we acuut iets mee moeten, tippen ze Ali, Kuun, mij of één van onze correspondenten. Met hen heeft de redactie vrijwel dagelijks contact over nieuwtjes en onderwerpen voor artikelen. Uiteindelijk zorgen zij ervoor dat alle artikelen gepubliceerd worden op de website, via Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, in onze nieuwsbrief en in de krant. Ook leiden we via scholen stagiaires op en laten we hen kennismaken met de journalistiek.”

Maar zo’n stukje schrijven. Dat is toch zo gepiept?

Agnes: ,,Nou, daar vergis je je in. Een artikel schrijven op zich kost misschien niet veel tijd, maar daar zit nog een heel proces voor en na. Het begint bij het vinden en beoordelen van het nieuws. Nieuws ligt op straat, maar je moet wel bukken om het op te rapen. Als we een nieuwtje denken te hebben, checken we de feiten door bijvoorbeeld iemand te interviewen. Is het wel waar? Of wordt er maar wat geroepen? We willen betrouwbaar zijn en het verhaal van verschillende kanten belichten. Het toepassen van hoor en wederhoor is voor ons een tweede natuur, terwijl dat op sociale media nogal eens vergeten wordt. We zoeken naar de nuance, niet naar polarisatie. We streven naar begrip voor elkaar, niet naar het aanjagen van angst, zoals soms in de media wel gebeurt.

Daarna werken we het verhaal uit. Dat is een creatief proces, dat tijd kost. Vaak wil een geïnterviewde het daarna nog lezen. Je mailt dan heen en weer, waarna het artikel klaar wordt gezet voor onze website, socials en de krant. Al met al ben je daar zo een paar uur zoet mee.”

Waarom is dat eigenlijk belangrijk, lokale journalistiek?

Agnes: ,,De meeste Wijkenaren zijn geïnteresseerd in de zaken die om hen heen gebeuren. Dichtbij huis, dát raakt je het meest. Dát is lokaal nieuws. Als eerste de lokale politiek. Wijks Nieuws is bijna het enige medium dat in de gaten houdt wat er op dat vlak in de gemeente speelt, ook achter de schermen. Dit is een belangrijke controlerende functie. Als er een politiehelikopter boven je huis vliegt, wil je weten waar die naartoe gaat. En als je bij een lokale vereniging zit, wil je misschien wel meer leden. Het is dan belangrijk dat mensen van je bestaan weten. Wat er dit weekend te doen is, lees je ook in de lokale media. De nieuwbouw van een school in je wijk? Lokale journalisten schrijven en publiceren erover. Wij zijn een verbindende factor in de gemeente.”

Vroeger was de lokale journalistiek gratis toegankelijk, maar tegenwoordig hebben ook jullie een lidmaatschapsmodel voor lezers. Waarom is dat?

Agnes: ,,Een gratis krant bezorgen, huis-aan-huis, is uniek. Nergens anders op de wereld gebeurt dat. Een deel van onze boterham wordt betaald door lokale adverteerders. Zij gebruiken onze kanalen om hun product aan te prijzen. Maar zij kiezen inmiddels ook voor andere wegen om hun artikelen aan de man te brengen, zoals Google, Facebook of hun eigen kanalen. Prima natuurlijk dat ze dat doen, maar wij merken dat wel.

Wij moeten de krant drukken, verspreiden én huis-aan-huis laten bezorgen. Dat proces kost heel veel geld. Papier- en energieprijzen zijn gigantisch gestegen en onze maandelijkse energierekening is tien keer zo duur geworden. Tel daarbij distributie- en bezorgkosten op. Ook die blijven toenemen. Dat is geen excuus, maar een verklaring. Een gegeven.

We willen vooral uitdragen dat (lokale) journalistiek niet gratis is. Een verhaal is een product. Een product dat je consumeert. En om dat product te maken, besteden we er tijd, kennis en dus geld aan. Lokale journalistiek is dus niet gratis. We zijn heel blij dat we onze krant en website nog gratis kunnen verspreiden, maar we merkten dat het steeds lastiger wordt om dat model in stand te houden.”

En de gemeente dan? Die betaalt jullie toch?

Agnes: ,,Haha. Dat denken en zeggen veel mensen. Absolute kolder. De gemeente koopt advertentiepagina’s, waarop ze gemeentelijke berichten publiceert. Meer niet. Natuurlijk hebben we veel contact met de gemeente, over nieuwsonderwerpen en artikelen. Maar wij zijn volledig zelfstandig en dus onafhankelijk. We krijgen ook geen subsidies van het Rijk, zoals publieke omroepen die bijvoorbeeld krijgen.” 

Mijn boodschappen zijn duurder geworden en ik betaal me blauw aan energie. Dan komt jullie lidmaatschapsmodel er ook nog bij.

Agnes: ,,Dat begrijpen we heel goed. We houden de bijdrage daarom zeer bescheiden. Voor 85 cent per week ben je al Premium-lid. Nog geen euro per week. Daarmee krijg je al onze Premium-verhalen, ook uit andere gebieden, en steun je de lokale journalistiek. Je krijgt als abonnee ook toegang tot abonneevoordeel.nl, een platform waar we exclusieve kortingen aanbieden aan onze lezers, bijvoorbeeld voor pretparken, attracties en musea.”

En mijn financiële bijdrage. Wat doen jullie daarmee?

Agnes: ,,Met je financiële bijdrage steun je de lokale journalistiek. Zonder die steun is blijvende lokale journalistiek niet mogelijk. Je zorgt er indirect voor dat we over de school van je zoon of dochter kunnen schrijven. Over de bijzondere sportprestatie van je kleinkind. Over dat leuke, gezellige evenement in de stad. Wij willen nog betere journalistiek bedrijven. Nog meer verdieping, nog meer relevante verhalen. De bijdragen van onze lezers helpen daarbij.”

En als ik (nog) niet wil betalen voor jullie verhalen, maar ze wel wil lezen. Kan dat?

Agnes: ,,Jazeker! We begrijpen dat het een grote stap is om meteen lid te worden. Als je je registreert, kun je daarom gratis kennismaken met onze artikelen. Je krijgt dan onze dagelijkse nieuwsbrief en je kunt maandelijks 2 Premium-artikelen gratis lezen.”

Nog even. Waar en hoe kan ik al die verhalen lezen?

Agnes: ,,Enkele Premium-verhalen zetten we deels gratis in de krant, maar alle artikelen kun je lezen op onze site. Ook zijn we actief op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn én hebben we een lokale nieuwsbrief waarmee je ons lokale nieuws kunt volgen.”

Heb je vragen of opmerkingen over dit artikel? Mail naar Agnes: a.corbeij@bdu.nl , naar Ali van Vemde: a.v.vemde@bdu.nl.nl, Kuun Jenniskens: k.jenniskens@bdu.nl of de redactie: wijksnieuws@bdu.nl. Meedenken over onze inhoud? We ontvangen graag tips op genoemd mailadres.

Wil je kennismaken met Premium en maandelijks twee artikelen gratis lezen? Of wil je de lokale journalistiek rechtstreeks steunen door lid te worden? Klik hier.

advertentie
advertentie